Projecten en banen van collega’s, werkzaamheden uit andere sectoren of herkenbare ondernemersverhalen zijn inspirerend. Toch horen we ze eigenlijk te weinig. Daarom starten we een nieuwe blogserie: Buro Dertig belegt. We gaan langs met lunch bij andere organisaties om (bij) te praten over werk, inspiratie, kunst en leuke dingen.

 

Bij wie?                     Chantal en Zoé van De Wolven, pr en communicatiebureau

Wanneer?                26 juli 2018

Waar?                       Amsterdam

Favoriete beleg?    Chantal: pindakaas crunchy. Zoé: kaas (alle – maar het liefste roquefort)

 

In een oud jongensweeshuis in hartje Amsterdam huist De Wolven: een pragmatisch pr- en communicatiebureau met een voorliefde voor klanten met verhalen. We lunchten met het team en praatten daarna met collega’s Chantal en Zoé over hun werk.

 

De Wolven: samen creëren met ieders expertise

Ruim tien jaar geleden startten Eva Wolf en Leonne van de Ven De Wolven, nu 9 man sterk. De organisatie van De Wolven is plat: in principe hebben alle collega’s dezelfde functie als pr- en communicatieadviseur. Er zijn twee trainees – toepasselijk benoemd tot Jonge Wolven – de rest van de collega’s is junior, medior of senior. In principe kan iedereen aan elke klus meewerken, en is elke opdracht een co-creatie. Hiermee benadrukt Chantal gelijk de kracht van het bureau: ‘We gunnen elkaar veel en leren van elkaar.’

 

Dat wil niet zeggen dat iedereen lukraak aan alle projecten werkt. Bepaalde onderwerpen passen beter bij specifieke collega’s. Zoé en Chantal zijn ‘de manusjes van alles’. Ze zijn betrokken bij communicatieklussen in de non-profit en commerciële sector. ‘We hebben een duurzaam en cultureel hart, maar willen niet te veel specialiseren. Juist door onze kennis bij verschillende klanten in te zetten ontstaat er een kruisbestuiving van kennis én houden we onszelf scherp.’

 

Buro Dertig blog marketing communicatieBuro Dertig blog marketing communicatie

Het kantoor van De Wolven en hun prachtige binnentuin.

Projecten die de wereld mooier maken

De diversiteit in klanten en werkzaamheden: dat is waar Zoé en Chantal energie van krijgen. Chantal: ‘Ik ben meer van het ontwerp, creatie en strategie. Ik houd van ideeën bedenken en aanjagen. En van buiten de deur zijn, veel afspraken hebben en plannen smeden.’ Zoé: ‘Ik werk het liefste aan campagnematige projecten, gericht op publiek. Je telkens afvragen: hoe bereik ik mensen, en met wie ga ik dit verwezenlijken? Business to business vind ik ook interessant, maar direct de “consument” bereiken heeft mijn voorkeur. En dan het liefst met maatschappelijk-culturele campagnes. Eigenlijk voor alle projecten die de wereld mooier maken.’

 

Durf hard te werken, maar ook nee te zeggen

De Wolven werkt onder meer voor ASN Bank, New Scienist, bol.com, N8 en Viva Las Vega’s. De grootte of bekendheid van een klant is ondergeschikt aan de onderwerpen van de verhalen die zij willen laten vertellen. Het criterium van het bureau om een klus aan te nemen is dan ook dat bedrijven inhoudelijk sterk zijn en iets nieuws willen vertellen. Dat betekent dat sommige klussen ook bewust niet worden aangenomen. ‘Het moet wel bij ons passen en wij bij de klant, dus we zijn ook een bureau dat nee durft te zeggen. We spelen dan klussen door naar andere concullega’s, wat een fijne kruisbestuiving oplevert. Zij doen dat namelijk ook bij ons.’

 

Het is bij De Wolven niet veel lullen, maar vooral veel poetsen. Iedereen werkt aan zo’n vier à vijf klussen tegelijk, de communicatie is helder en snel. ‘Maar we hebben geen overwerkcultuur. Natuurlijk zijn er deadlines en vinden sommige evenementen in het weekend plaats, maar dat hoort bij het vak. Het bewaken van de werkdruk gebeurt wekelijks tijdens het overleg. Dan kijken we of iedereen toekomt aan zijn taken of dat een collega bij kan springen.’

 

Meer dan communicatie: kennis delen  

Bij de loodgieter thuis lekt altijd de kraan – een herkenbaar motto voor veel ondernemers. Voor ons, maar ook voor Chantal en Zoé: ‘In een ideale wereld zouden we zelf voor meer eigen consistente communicatie zorgen, wat er met alle projecten nogal eens bij inschiet. En als we nog groter mogen dromen, dan zou De Wolven wel mogen uitgroeien tot een pr-platform worden voor kennis en inspiratie. Wees ook niet bang om dat mensen met die kennis aan de haal gaan. Als ze je nodig hebben, komen ze vanzelf bij je.’

Buro Dertig blog marketing communicatie

Zoé (links) en Chantal (rechts).

Alle collega’s delen die behoefte aan kennisdeling, wat ook al veelvuldig gedaan wordt. Zo geven De Wolven verschillende workshops en gastcolleges en is iedereen verantwoordelijk voor het schrijven van blogs voor marketingkanalen als Frankwatching, Sprout en Adformatie. Op deze blogs komt, soms maanden later, veel reactie. ‘Bijvoorbeeld ons blog over Hoe kom ik in De Wereld Draait Door?. Al krijgen we zo nu en dan een telefoontje van mensen die dit blog gelezen hebben en denken dat wíj DWDD zijn, haha.’

 

En is in DWDD komen voor Zoé en Chantal dan ook het hoogst haalbare? Niet per se, voor hen komt de kick in het werk op meerdere manieren. Chantal: ‘Bijvoorbeeld bij een goed idee in een brainstorm, waar iedereen warm voor loopt. Zoé: ‘Natuurlijk is de dag van een lancering van een project, wanneer alle knipsels binnenkomen en je genoemd wordt in de pers, supertof. Maar ik krijg ook energie van met nieuwe mensen en organisaties in gesprek gaan en horen hoe zij dingen aanpakken. Het is makkelijk om altijd hetzelfde te doen omdat je denkt dat het werkt, maar goed om ook andere invalshoeken te horen. Dat houdt je scherp.’

Wil jij ook met ons lunchen? Leuk! Neem contact op via: info@burodertig.nl