Projecten en banen van collega’s, werkzaamheden uit andere sectoren of herkenbare ondernemersverhalen zijn inspirerend. Toch horen we ze eigenlijk te weinig. Daarom deze blogserie: Buro Dertig belegt. We gaan langs met lunch bij andere organisaties om (bij) te praten over werk, inspiratie, kunst en leuke dingen.

Bij wie? Willemien Geenen van online galerie How it stARTs

Wanneer? 9 augustus 2018

Waar? Utrecht

Favoriete beleg? Belegen kaas op het kurkurma desembrood van Bammetje Bakery

How it stARTs ‘popt op’ op verschillende locaties waar mensen kunst letterlijk tegen het lijf lopen. Op dit moment zit How it stARTs bij creatief verzamelpand Hooghiemstra. Bij de receptie van het gebouw hangen kunstwerken en in een eigen ruimte aan het water, waar wij lunchten met Willemien Geenen, eigenaar van How it stARTs.

 

Buro Dertig blog Buro Dertig belegt How it stARTs

Liefde voor fotografie

Twee jaar geleden richtte Willemien Geenen How it stARTs op, een online platform met werk van beginnende fotografen. Je vindt hun werk echter ook op fysieke plekken zoals bij de kapper of in het café. Hiermee wil Willemien de drempel van de galerie wegnemen en kunst toegankelijk maken voor een groot publiek. Als ze over deze missie praat, beginnen haar ogen te stralen. Dit is meer dan alleen werk, dit is liefde voor het vak.

 

Willemiens voorliefde voor fotografie ontstond in haar studentenjaren. Tijdens haar studie Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden miste Willemien de praktijk. Daarom schreef ze zich in voor een minor fotografie aan de KABK. Het was de perfecte combinatie van denken en doen. Na haar master Kunstbeleid & Management ging Willemien tegen alle verwachtingen in de educatieve kant op, maar wel bij een fotografie-instelling. Bij Foam, Fotografiemuseum Amsterdam, werd ze na een stage educatiemedewerker.

 

‘Ideeën ontstaan bij mij onder de douche’

Na ruim drie jaar stapte Willemien van haar museumbaan over naar de galeriewereld, om ook deze kant van kunst te leren kennen. Tijdens haar werkzaamheden ontdekte Willemien dat mensen vooral voor de ramen bleven staan kijken naar het werk dat de galerie presenteerde. Maar kon ze er als galerie voor zorgen dat publiek ook daadwerkelijk de drempel over stapt? Willemien besloot – zelfs in de winter – de deuren van de galerie open te zetten, en probeerde op verschillende manieren deze drempel te verlagen. In 2015 kreeg Willemien onder de douche een ingeving: de beste manier om de drempel van een galerie weg te nemen is door geen vast pand te hebben. Het was tijd voor een eigen bedrijf, tijd voor How it stARTs.

 

Meer dan alleen een galerie

Willemien werkt binnen haar bedrijf met een gezelschap van maximaal tien beginnende kunstenaars. En dat is een keuze met een reden. Door de groep klein te houden kan ze de kunstenaars persoonlijke aandacht bieden. How it stARTs is niet alleen een online galerie, maar ook een agentschap voor kunstenaars die aan de start staan van hun carrière. Willemien helpt hen met vragen als: ‘Hoe gebruik je social media, wat zijn interessante websites, aan welke open calls kun je meedoen en hoe bepaal je de prijs van je werk?’

 

En dat is dringend nodig, want nog altijd blijken kunstacademies niet aan te sluiten bij het werkveld waarin haar studenten terecht komen. Er is tijdens de opleiding weinig aandacht voor netwerken, het werkveld en ondernemerschap. Terwijl het ontwikkelen van deze kwaliteiten na het afstuderen essentieel zijn voor makers, vertelt Willemien: ‘Iedereen heeft uiteindelijk hetzelfde probleem: waar moet ik beginnen?’

 

Buro Dertig blog Buro Dertig belegt How it stARTs

Een eerlijke prijs en grotere rol voor de fotograaf

Door de oplage en prijzen van de kunstwerken relatief laag te houden, stimuleert How it stARTs de verkoop. Maar de galerie zorgt er ook voor dat de kunstenaar meer aan de verkoop overhoudt. Omdat de rol van de kunstenaar groter is kan Willemien een lagere provisie hanteren én deze lagere provisie wordt berekend over de schone prijs van het kunstwerk: namelijk de prijs, min de productiekosten. In tegenstelling tot veel galeries, die commissie berekenen op basis van de totaalprijs. Daarnaast produceren fotografen op aanvraag. ‘Dat idee heb ik van Made.com, ik vond het zo’n goed idee om pas iets te maken als er vraag naar is. Duurzaam, persoonlijker én de koper krijgt veel meer inzicht in de productietijd van een kunstwerk.’

 

Extra leuk: de rol van de kunstenaar is bij How it stARTs groter dan bij de gemiddelde galerie: ‘Als je een werk hebt gekocht, dan kan je een afspraak maken met de kunstenaar. Dat is ontzettend leuk voor de klant. De ervaring is groter en je kan meer leren over de achtergrond van het werk en de maker.’ Daarnaast kan je de kunstenaar ook vragen stellen via de website van How it stARTs.

 

Een collectief van makers

Via Instagram, Facebook en eindexamenexposities scout Willemien nieuwe fotografen. Er zijn duidelijke trends gaande in de fotografie, die vooral op Instagram naar voren komen: ‘het werk lijkt minimalistischer te worden. Ook zie ik dat er veel pasteltinten worden gebruikt. Tegelijkertijd wordt er heel veel straatfotografie gemaakt.’

 

Ook melden fotografen zich bij haar met hun werk. Fotografen beginnen hun carrière bij How it stARTs en stromen vaak na een aantal jaar weer door. Logisch, volgens Willemien. Ze helpt fotografen graag verder in hun werk en houdt van de wisselende samenstelling van haar galerie. De kracht van How it stARTs ligt bij het collectief van makers die zij aan zich weet te verbinden. ‘We organiseren om de paar maanden een borrel, de kunstenaars kennen elkaar hierdoor. Heel leuk om af en toe te horen dat ze elkaar ook vooruithelpen, bijvoorbeeld bij de keuze voor druktechnieken.’

Buro Dertig blog Buro Dertig belegt How it stARTs

Toevallig kwam tijdens de lunch een fotograaf langs om nieuw werk te tonen.

 

How it stARTs zoekt altijd naar een goede balans tussen het werk van ‘haar’ fotografen. ‘Freek, het kunstwerk met het varken van documentair fotograaf Shody Careman, maakt de kijker aan het lachen. Terwijl je bij het werk van Christian Arts kan wegdromen’. Deze groepsdynamiek maakt de collectie interessant en met de komst van een andere fotograaf verandert dit weer.
 

Werk combineren betekent blijven leren

Naast How it stARTs is Willemien eigenaar van het bedrijf In de Geenen waarmee ze advies en ondersteuning biedt aan kunstenaars en kleine ondernemers in de culturele en creatieve sector. Deze combinatie sluit perfect op elkaar aan, en leidt ertoe dat ze feeling houdt met het veld.

 

Door haar verschillende werkzaamheden leert Willemien elke dag nog bij. Bijvoorbeeld tijdens haar werkzaamheden bij kunstenaarsbenodigdhedenwinkel Peter van Ginkel. ‘Eigenlijk wist ik – buiten fotografie – weinig over de materialen en technieken die kunstenaars gebruiken. Bij Van Ginkel spijker ik dit bij. Ook spreek ik hierdoor veel verschillende kunstenaars. Zij geven vaak aan behoefte te hebben aan verkoopplekken voor hun werk. Ik ben blij dat ik daar met How it stARTs daarin kan voorzien.’

Lees ook: Buro Dertig belegt #1 met pr- en communicatiebureau De Wolven