Projecten en banen van collega’s, werkzaamheden uit andere sectoren of herkenbare ondernemersverhalen zijn inspirerend. Toch horen we ze eigenlijk te weinig. Daarom starten we een nieuwe blogserie: Buro Dertig belegt. We gaan langs met lunch bij organisaties om (bij) te praten over werk, inspiratie, kunst en leuke dingen.
 

Bij wie? Coco Bannenberg, Content Coördinator bij kunstbeurzen PAN Amsterdam en TEFAF
Wanneer? 17 augustus 2018
Waar? Amsterdam
Favoriet beleg? Pure chocoladepasta
 

We spreken met Coco Bannenberg op het kantoor van TEFAF en PAN Amsterdam in Spaces op de Amsterdamse Zuidas. De organisatie, die verantwoordelijk is voor twee van de grootste internationale kunstbeurzen van ons land, houdt tegenwoordig kantoor in Amsterdam en nog op de oorspronkelijke locatie in Helvoirt (Noord-Brabant). Ideaal voor Coco, die sinds 2016 Art Editor voor TEFAF en PAN Amsterdam is en daarmee een ontzettend diverse baan heeft. ‘Momenteel werk ik elke dag wel aan TEFAF New York Fall (27-31 oktober) en PAN Amsterdam (18-25 november). Deze afwisseling en alle galeries waar ik kom, vind ik geweldig.’
 

Verknocht aan oude kunst

Als Art Editor controleert Coco alle teksten en beeldmateriaal van de kunstwerken van de galeries op de kunstbeurzen hebben staan. Ze redigeert het materiaal dat door de galeries geüpload wordt en is daarmee een bron van kennis voor haar collega’s van social media en pers. Samen met hen bekijkt Coco wat de interessantste kunststukken zijn die op de beurs staan.

 

Buro Dertig belegt TEFAF PAN Amsterdam blog

Coco weet niet precies meer wanneer haar liefde voor kunst werd aangewakkerd, maar zeker al op jonge leeftijd, ze groeide op in een kunstliefhebbend gezin. In haar tienerjaren was ze vooral geïnteresseerd in mode en interieur. ‘Toen ik 17 was, opperde een vriendin van mijn moeder eens te kijken bij de studie Kunstgeschiedenis. Ik schreef me aan de Universiteit Utrecht in en vanaf dag 1 was ik enorm happy met deze keuze. Ik ben verliefd geworden op veel stromingen, stijlen en perioden en raakte wat ver weg van de interieur-riching, hoewel interieur nog wel even terug is gekomen in mijn onderzoek naar Residentiearchitectuur.’

 

Tijdens haar studie raakte Coco verknocht aan oude kunst: ‘Ik ben een groot oudheid fan.’ Na de bachelor studeerde ze af aan de VU en UvA met de Master Ancient Studies op de sculpturen: de eerste naakte Aphrodite van Knidos door Praxiteles (ca. 360 v. Chr.). Een heel interessant verhaal achter een beeld waarvan het origineel verloren is gegaan, maar talloze keren gekopieerd is.

 

Een brug slaan tussen de kunstwereld en een breed publiek

Voor haar tweede master Kunstgeschiedenis zocht ze een stage. Via een clubgenoot kwam ze bij TEFAF terecht, maar een stage lopen is daar erg lastig. Uiteindelijk werkte ze tijdens TEFAF Maastricht achter de informatiebalie in 2014 en 2015. Na twee jaar wilde Coco iets anders, en solliciteerde intern naar de vacature voor Beeldredacteur. Ze werd aangenomen, nog voor de sluitdatum van de vacaturedeadline: ‘Geweldig!’ Ze kon haar toen nog parttimefunctie als Editor combineren met een jaar reizen naar London, Parijs, New York, Hongkong, Australië. ‘Ik ging reizen voor de talen en om de TEFAF galeries te bezoeken, die zitten immers over de hele wereld. Nog altijd kom ik mensen tegen die ik toen bezocht heb. Mijn naam – Coco – blijft altijd heel goed hangen, haha.’

 

Buro Dertig belegt TEFAF PAN Amsterdam blog

Een jaar later, inmiddels terug in Nederland, zocht Coco naar wat meer vastigheid binnen het bedrijf. Dat lukte. Door de uitbreiding naar New York werd haar baan met 4 beurzen fulltime. Momenteel heeft ze een vast contract en houdt ze zich naast Art Editing ook bezig met de ‘Highlights’, een catalogus met must sees van de beurzen, en koppelt ze sinds een jaar jongerenkunstgroepen aan de beurzen. Ook is ze verantwoordelijk voor de social media van PAN Amsterdam. Je kunt Coco daarnaast wellicht kennen van de Instagram Artandpeoplenl, dat voortvloeit uit een blog die ze twee jaar begon. ‘Ik begon met artikelen schrijven over de kunstsector, omdat mensen in de sector de kunstwereld goed kennen maar mensen van buiten deze sector vaak weinig van kunst weten. Ik ken eigenlijk niemand die kunst “een beetje” interessant vindt. Ik wilde laten zien: je kunt van reizen, mode en feestjes houden, maar óók van kunst. Daarom gingen mijn artikelen over beide.

 

Datzelfde zie je terug in haar Instagram-account, dat Coco graag ziet groeien in volgers. ‘Ik hoop mensen te laten zien dat kunst niet duur, saai of moeilijk hoeft te zijn. Ik voel me wel geroepen om continu een brug te blijven slaan tussen de kunstwereld en een breed publiek.’ Mensen in contact brengen met kunst vindt Coco het leukste wat er is. In haar vrije tijd neemt ze graag vrienden en kennissen mee op sleeptouw naar het museum, zoals met haar vriendinnen ooit naar de National Gallery in Londen. ‘De vaste collectie is daar zo mooi, ik kan het dan niet laten ze alle highlights te laten zien en aan de hand van een korte tijdlijn ook nog wat te vertellen erover.’ Of haar afstudeerfeestje, waarbij ze met een bootje langs de Amsterdamse schouw reliëfs voer die het onderwerp waren van haar afstudeerscriptie voor de Kunstgeschiedenis Master.

Omringt worden door kunst

Ook bij TEFAF en PAN Amserdam houdt Coco zich bezig met ontmoetingen rondom kunst. Zo regelt ze de art meetings op de beurzen voor jonge vrienden van bijvoorbeeld het Scheepsvaartmuseum, en Young Associates van Zuidas kantoren Deloitte en NautaDutilh. Met als doel: mensen enthousiasmeren en op de hoogte brengen van PAN Amsterdam. Dit wordt ook online uitgedragen: deze zomer gaven de PAN Amsterdam Instagram en Facebook iedere vrijdag een kijkje achter de schermen bij deelnemende galeries. Daarvoor gaat Coco wekelijks op bezoek – na onze afspraak was Hotei in Leiden aan de beurt, dat gespecialiseerd is in Japanse prenten. Haar dagen zijn enorm divers. Het liefste heeft ze contact met de galeries, de deelnemers en de vips. Haar toekomstplannen zou ze het liefst daar rondom vormgeven: ‘Het goed informeren van groepen bezoekers, en hen goed ontvangen. En natuurlijk zou ik me graag blijven inzetten of meer kunnen betekenen voor de twee nieuwe Tefaf-kunstbeurzen die we onlangs in New York hebben opgezet.’

 

Heeft ze, nu ze dagelijks omringd wordt door kunst, zelf als eens een kunstwerk gekocht? ‘Nee, haha! Ik weet niet waar ik moet beginnen, ik vind zoveel mooi. Mijn lievelingswerk ooit is Bal Tabarin van Jan Sluijters, die in het Stedelijk Museum hing. Toen ik het daar op mijn 21e voor het eerst zag, wist niet wat ik zag. Bij kunsthandel Hein Klaver hebben ze een voorstudie van dat werk van Sluijters, prachtig. Maar het is een tekening en die gaan met de jaren achteruit. Ik moet wel zeggen dat ik laatst helemaal verliefd ben geworden op een aquatint van Picasso, waar er 300 van gemaakt zijn. Deze printen zijn uniek binnen Picasso’s oeuvre en nog redelijk betaalbaar, dus misschien is er wat mogelijk met de kunstkoopregeling.’
 
Lees ook: Buro Dertig belegt #2 met How it stARTs