fbpx

Buro Dertig bezoekt Centraal Museum

Voor de blogserie ‘Buro Dertig bezoekt’ gaan wij op bezoek bij grote musea, kleine musea, nieuwe exposities en vaste exposities. Omdat het leuk is om samen mooie dingen te bezoeken, omdat we graag op de hoogte blijven van alles wat zich afspeelt in de museumwereld en omdat we de verhalen graag met jullie delen. Daarom brengen wij verslag uit van onze bezoeken in een blog. Dit is #3.

Pascale en Calvin bleven voor deze derde editie van ‘Buro Dertig bezoekt’ in Utrecht en bezochten het Centraal Museum. Dit museum is het oudste stedelijke museum in Nederland en heeft een ontzettend uiteenlopende kunstcollectie. Het is zo divers dat je werken van Dick Bruna en Rietveld kan bekijken, maar er ook plots een vaginabroek te zien is. Cliffhanger: daarover lees je later meer!

 

 

Dromen in Beton

Bij binnenkomst bewogen we ons gelijk richting de tentoonstelling ‘Dromen in Beton’. De tentoonstelling is gemaakt door drie conservatoren van het Centraal Museum: design, stadsgeschiedenis en hedendaagse kunst. Dromen in Beton gaat over de harde werkelijkheid van het verleden en heden van de stad Utrecht. Kanaleneiland en Hoog Catharijne staan hierin centraal. Wat vertelt de geschiedenis van Kanaleneiland en Hoog Catharijne ons? Dit wordt vanuit verschillende perspectieven bekeken en Utrechters van toen en nu komen aan het woord.

Een groot gedeelte van de tentoonstelling gaat over Hoog Catharijne. In de jaren vijftig van de vorige eeuw stelde Hoog Catharijne weinig voor. In de jaren zeventig veranderde dit beeld compleet. Het consumeren nam toe in deze tijd, in tegenstelling tot de lengte van de kleding, die nam af. De kleding werd alsmaar korter en ook steeds opvallender met felle kleuren, kekke dessins en verschillende materialen.

 

 

Favoriet van…

 

Favoriet van Pascale: “Mijn favoriet bestaat uit vijf affiches. Iets kleins als je het vergelijkt met andere kunstwerken in het museum, maar het riep veel verschillende gedachtes bij me op. Het is reclame uit de jaren ’70 van Vroom & Dreesmann, de winkel waar ik een tijdje voor heb gewerkt. Hoe langer ik naar de affiches keek, hoe meer ik me realiseerde dat het verschil tussen reclame van nu en van 50 jaar geleden immens is. Tegelijkertijd werd mij ook duidelijk hoe mooi deze affiches zijn vergeleken met nu. Ze zijn heel gedetailleerd gemaakt, het zijn echt kunstwerken.”

 

Naast de ontwikkeling van Hoog Catharijne gaat “Dromen in Beton” ook over de multiculturele samenleving in Kanaleneiland van vroeger tot nu. We werden verrast toen we in een ruimte kwamen waarin stoffen doeken aan het plafond waren bevestigd. In deze ruimte werd de onstuimige levensloop van Kanaleneiland uitgelicht. Beeldend kunstenaar Jan van de Pavert trok erop uit en leerde de wijk kennen door te praten met de bewoners. Gebaseerd hierop maakte hij een prachtig schilderij, tevens het favoriete werk van Calvin.

 

Favoriet van…

 

Favoriet van Calvin: “Op dit schilderij, De Nieuwkomers, portretteert Jan van de Pavert mensen die al een behoorlijke tijd in Kanaleneiland wonen of juist net waren aangekomen en bezig zijn hier een nieuw bestaan op te bouwen. Erg mooi om te zien hoe hij allerlei verschillende mensen en daarmee diverse verhalen samenbrengt in één groot groepsportret van drie bij drie meter.”

 

Zowel Hoog Catharijne als Kanaleneiland werden eerst bewonderd, vervolgens bekritiseerd en bloeien nu weer op. In deze tentoonstelling kom je erachter welke rol mensen hierin speelden, maar ook welke rol de media hierin speelden. Dit maakt de expositie erg interessant. In een zesdelige podcastserie spreekt Utrechts journalist Jeroen Wielaert met de makers van deze tentoonstelling, te vinden via deze link.

 

Duran Lantink

En dan nog even over die vaginabroek…
Wellicht heb je het tussendoor al snel even gegoogeld, maar deze broek is een ode aan het vrouwelijke geslachtsorgaan. De vaginabroek is ontworpen door de Nederlandse modeontwerper Duran Lantink. De broek speelde een hoofdrol in de videoclip PYNK van de Amerikaanse ster Janelle Monáe.

 

 

Bovendien had Duran Lantink onlangs zijn eerste solotentoonstelling in het Centraal Museum. ‘Old Stock’ is een avontuurlijk drieluik waarin thema’s als duurzaamheid en diversiteit centraal staan. Hij maakt nieuwe collecties van restanten uit de mode-industrie: overgebleven materialen en niet verkochte kledingstukken van luxe merken verwerkt hij tot nieuwe innovatieve ontwerpen.  De tentoonstelling is helaas niet meer te bewonderen, maar de vaginabroek wel. Dit iconische werk behoort tot de permanente modecollectie van het Centraal Museum en is te zien in de collectieopstelling op de begane grond.

 

Praktische informatie

“Dromen in Beton” is t/m 19 januari 2020 te zien in het Centraal Museum.

Volwassenen: € 14,00
13 t/m 17 jaar en studenten: € 6,00
Museumkaarthouders: gratis

Meer informatie over de tentoonstelling ‘Dromen in Beton’ vind je via deze link.

Door: Pascale Schreurs en Calvin van Duijvenvoorde