fbpx

Buro Dertig Borrelt met Mienke Simon Thomas

“Goh, hebben jullie echt interesse in een conservator die volgende week 65 wordt? Zo ja, dan doe ik graag mee.” De toon is gezet. Op naar Rotterdam. Met een fles wijn, kaas en ons vriendenboek inclusief gelpennen. Onze Calvin en Roos gaan voor deze derde editie van Buro Dertig Borrelt in gesprek met Mienke Simon Thomas, conservator toegepaste kunst en vormgeving bij Museum Boijmans Van Beuningen. Dat museum dat de komende zeven jaar volledig gerenoveerd wordt. Een verhaal waar wij razend benieuwd naar zijn en waar wij graag een kijkje achter de schermen nemen.

Buro Dertig Borrelt - Mienke Simon Thomas - Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Onder constructie

Een fijne borrelplek: met uitzicht op de Erasmusbrug en een ondergaande zon spreken we af in het tijdelijke pand van het museum. Na een sabbatical van drie maanden is Mienke opnieuw bij Boijmans te vinden: “De plek waar ik me jarenlang drie slagen in de rondte heb gewerkt, de plek waar elke dag anders is, de plek waar ik al jaren precies mag doen wat ik leuk vind en de plek waar ik vrolijk word, omdat echt iedereen hier van kunst houdt. En mensen die met kunst bezig zijn, zijn meestal de leuke mensen!”

Buro Dertig Borrelt - Mienke Simon Thomas - Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Waar Mienke zich op dit moment mee bezig houdt binnen het museum? Binnen twee jaar opent het depot van Boijmans: het eerste depot ter wereld dat toegang biedt tot een complete collectie. Je kunt er straks met een gids grasduinen tussen 151.000 kunstobjecten. Volgens Mienke “een buitengewoon prettig uitzicht; met het depot kunnen we ons flink op de kaart zetten en onze eigen collectie op onze eigen plek laten zien”.

“Als bezoeker zie je hoe het er in een depot aan toegaat. Je ziet wat een specialistisch werk het is om iets in te pakken of schoon te maken. Dat weten veel mensen niet.” Mienke is dan ook zeer enthousiast over het idee achter het depot: “Ik vind het een goed idee om een collectie die van ons allemaal is, aan iedereen te laten zien.” En kijkjes achter de schermen geven is volgens de conservator een goed uitgangspunt: “Als ik gasten had in het oude museum, vonden ze niks interessanter dan rondlopen met die enorme bos sleutels om achter deuren te kijken waar dat eigenlijk niet mag.”

Het depot bestaat straks uit zes verdiepingen, waar Boijmans grote vitrines plaatst. Aan Mienke de taak – tevens haar laatste opdracht bij het museum – om het atrium te vullen met een spannende doorsnee van de collectie, maar niet op museale wijze: “Het collectiegebouw is anders dan een museum.” Dat maakt het cureren van het depot uitdagend: “Er bestaat nu al een ingewikkeld systeem waarin wordt vastgelegd wat waar komt te liggen in het depot. Maar als conservator zet ik liever de keramiek van een bepaalde maker bij elkaar, in plaats van werken te sorteren op kenmerken als hoogte.” Duidelijk wordt dat er verschillende belangen spelen in een depot: “Moeten we de planken en de rekken zo efficiënt mogelijk indelen of moet de bezoeker iets spannends zien?” “Een interessante ‘strijd’ hoor, maar daar komen we wel uit”, voegt Mienke toe.

Binnenkort gaat ze het Boijmans verlaten – gelukkig met een enorm vertrouwen in de generatie die het van haar gaat overnemen: “Ik vind jullie generatie heel tof; mijn jonge collega’s hier pakken de zaken professioneel en met lef aan.” Tijd om deze conservator van Boijmans, die stiekem enorm kan stampvoeten, wel eens een kopje (met inhoud) door de kamer gooit en misschien wel documentairemaakster had willen worden (of zal worden?) van alles te vragen, tijd om het vriendenboek in te vullen!

 

 

Ik ben Mienke Simon Thomas

Ik ken Buro Dertig van sinds een half uur

Mijn hobby’s lezen, reizen. Tijdens mijn pensioen ga ik oude hobby’s nieuw leven inblazen; klussen in huis, dingen maken, naaien, prutsen. Dat heb ik de laatste 20 jaar helemaal niet meer gedaan. Ik was vooral op werk gericht, een beetje bezeten, maar wel leuk hoor!

 

Mijn lievelings

Boek Primo Levi – ‘Is dit een mens’

Kleur turkoois

Drankje pinot grigio

Borrelhap kaas

Vakantieland Duitsland/Italië/Spanje. “Door Duitsland reizen vind ik heerlijk, vooral ook vanwege de projecten waaraan ik werkte. Het is zo’n afwisselend land, zo comfortabel, een mooie natuur, prachtige musea en zo dichtbij.”

Museum Boijmans Van Beuningen

Tentoonstelling Hand made (Boijmans)

 

Mijn held is doe ik niet aan, omdat niemand perfect is. “Ik hou er niet van om tegen iemand op te kijken, maar ik bewonder natuurlijk wel mensen.”

Buro Dertig Borrelt - Mienke Simon Thomas - Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Dit wilde ik later altijd worden eerst kunstenaar, toen vormgever, daarna bestudeerder van de vormgeving.

MST: “Ik heb een enorme passie voor het bestuderen van wat andere mensen maken. Eigenlijk had ik dat als klein kind al; alle boekjes, die ik las toen ik 4,5,6,7 jaar was, gingen over kindjes of dieren die iets maakten, zoals de wortelkindertjes die allemaal nieuwe kleertjes maakten voor als het zomer was.”

 

Ik werk als conservator bij Museum Boijmans in Rotterdam

Het leukste aan mijn werk vind ik het verpakken van mijn kennis en inzicht op een wijze die aansluit bij het publiek.

Het stomste aan mijn werk vind ik TMS “The Museum System”, ons computer inventarisatie systeem.

Ik wil beter worden in mijzelf beheersen

 

MST: “Het leukste aan mijn werk vind ik het vertellen van een goed verhaal via tentoonstellingen. Ik vind het leuk om iets nieuws te ontdekken en wil dat mijn tentoonstellingen iets nieuws brengen. Bijvoorbeeld door een nieuwe insteek te kiezen, door bestaande ideeën omver te werpen, een onbekende kunstenaar centraal te stellen of een kunstenaar die op een grens zit. Ik zoek vervolgens naar creatieve manieren om mijn kennis toegankelijk te maken en denk het liefst na over hóe je dat verhaal vertelt en hoe je de bezoeker meeneemt: Hoe komen mensen binnen? Wat zie je eerst, en wat daarna?”

BD: “Je bent dus ook graag met het visualiseren bezig?”

MST: “Ja, misschien had ik ook wel documentairemaakster moeten worden. De beelden en vertellen, die combinatie vind ik geweldig. En dat is ook helemaal niet gemakkelijk. Je moet veel weten om het eenvoudig te maken. Ik ben zo een middag zoet met het schrijven van een zaaltekst van 100 woorden; wat een puzzel, maar dat vind ik geweldig. Veel mensen maken dingen vaak veel te moeilijk en gebruiken meer tekst, dat hoeft helemaal niet.”

BD: “In de museumwereld al helemaal hè? Dat je denkt wat heb ik net gelezen?

MST: “Ja mijn standaard kreet is daarom: zeg het eens in gewone mensentaal! Mensen denken vaak dat ingewikkeld jargon een vereiste is, omdat het anders niet knap genoeg is. Ik ben in de loop van de jaren steeds simpeler gaan schrijven. Die behoefte om ingewikkeld te lijken, heb ik helemaal niet meer.”

BD: “En het meest trots ben je op de Bauhaus tentoonstelling?”

MST: “Die expositie was voor mij een kers op de taart: daarin kon ik vrijwel alles wat ik voor die tijd heb gedaan en zelfs wat ik tijdens mij studie heb geleerd in kwijt. Ik kon ontzettend graaien uit mijn eigen netwerk, kennis en ervaring. Zo bevredigend. Wie kan dat op het einde van z’n museumcarrière zo samen laten komen?”

Buro Dertig Borrelt - Mienke Simon Thomas - Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Mijn ideale dag ziet er zo uit:

Ochtend +- 8 uur opstaan, werken (schrijven)

Middag werken en bewegen

Avond lekker eten (thuis of uit), lezen, film kijken

Nacht slapen

BD: “Leuk om te zien dat jouw ideale dag ook uit werken bestaat.”

MST: “Klinkt dat nerderig? Nee, schrijven vind ik heerlijk. En een tentoonstelling inrichten is het leukste wat er is, net als op onderzoek uitgaan in een archief. Alles wat je daar vindt, stelt bestaande ideeën over hoe dingen zijn gegaan bij of haalt ze zelfs onderuit.”

 

Wat ik nog ga doe als ik later groot ben: nog minimaal twee boeken schrijven, nog meer reizen, film maken

MST: “Misschien ga ik wel een film maken. Dat lijkt me echt leuk. Ik heb wel een aantal ideeën voor boeken. Zou ik niet kunnen proberen of ik er een documentaire van kan maken? Zeker als het gaat over vormgevers, als ze iets maken. Dan is het natuurlijk leuk om iets te zien. Wie weet!”

 

Dank je wel, Mienke voor een kijkje in jouw (Boijmans)leven! En voor wie Boijmans ook zo mist: Mienke raadt ‘Boijmans bij de buren’ in de Kunsthal aan, wat je daar ziet is ‘echt Boijmans’. “Toen ik bij de opening in de Kunsthal was, waren mensen écht blij de collectie weer te zien. Je vergeet wel eens hoe mensen in Rotterdam echt kunnen houden van de collectie. Terwijl – waar praten we nou over – we nog maar amper een half jaar dicht zijn.”

Houd Buro Dertig in de gaten voor meer borrelavonturen met mensen uit de creatieve, culturele en maatschappelijke sector. Proost!

In de vorige editie van Buro Dertig Borrelt borrelden we met Laurie Cluitmans, conservator hedendaagse kunst bij het Centraal Museum in Utrecht.