Er zijn veel verschillende manieren om de relatie tussen je merk en je klanten te versterken. Het organiseren van een evenement waarin je jouw doelgroep uitnodigt, is daar een prachtig voorbeeld van. In zo’n geval staat een evenement niet op zichzelf (zoals een muziekfestival), maar is het een onderdeel van een strategie: een evenement als strategisch marketingmiddel.

 

Met een eindeloze stroom aan prikkels en (reclame)boodschappen is het moeilijk om nog op te vallen wanneer jij jouw merk onder de aandacht wil brengen. Die overdaad heeft ons bovendien kritisch gemaakt en heeft ervoor gezorgd dat we ontzettend goed kunnen filteren wat we wel en niet binnen laten komen en onthouden. Waar vroeger –bij wijze van spreken- een uithangbord genoeg was, moet je nu van heel wat betere huize komen om je boodschap binnen te laten komen.

Tegelijkertijd leven we in een belevenis-economie; we willen zo veel mogelijk meemaken, ervaren en beleven. Tel het probleem (een overdaad aan reclame) en de manier waarop boodschappen het beste blijven hangen (door ze te ervaren) bij elkaar op en je komt op het volgende uit: een strategisch ingezet evenement waarin je de doelgroep aan je bindt door ze jouw merk te laten ‘ervaren’. In zo’n geval is het evenement dus geen doel op zich, maar een onderdeel van het marketingplan.

 

Een goed voorbeeld van zo’n strategisch evenement was Print & Inspire 2018; een evenement van Drukwerkdeal.nl, een groot bedrijf in print en drukwerk . In het kader van klantbinding nodigde de printwebshop hun klanten uit voor een inspiratie-evenement in De Fabrique in Utrecht. Tijdens Print & Inspire werd er met de invulling van het event dan ook gefocust op ontwikkelingen op het gebied van print. En met name ontwikkelingen die Drukwerkdeal.nl zelf ook aanbiedt.

 

De voornaamste klanten van drukwerkdeal.nl:
– grafisch vormgevers
– marketeers
– communicatiemedewerkers
– (andere) creatieven

 

Het doel van het evenement:
– de relatie met klanten versterken
– top-of-mind blijven
– laten zien wat Drukwerkdeal.nl allemaal kan en doet

 

presentatie drukwerkdeal.nl Print & Inspire event

De dag werd geopend door de commercieel directeur van Drukwerkdeal.nl, Martijn Jansen

 

Inleven

Om de relatie met je klanten te versterken moet je je kunnen inleven in deze doelgroep. Een relatie werkt twee kanten op: als merk wil je een goede relatie omdat dat je klantloyaliteit versterkt, en dus positief is voor de winstgevendheid van je bedrijf. Maar als bezoeker wil je er natuurlijk ook iets uithalen; je komt tenslotte niet naar een evenement om alleen maar te horen hoe fantastisch merk X is, je wil er zelf ook iets leren en ontdekken.

 

Precies om die reden nodigde Drukwerkdeal.nl keynote speakers uit. Met goede en relevante sprekers kun je je doelgroep binnen hun vakgebied verder inspireren, maar ook nieuwe onderwerpen introduceren die interessant voor hen kunnen zijn. Daarmee laat je ook zien dat je zelf op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen.

 

Hierbij waren wij zelf aanwezig:

– De plenaire opening door de directeur van Drukwerkdeal.nl met een Kahoot-quiz waarbij hij de deelnemers allerlei vragen over (hun kijk op en ervaringen met) Drukwerkdeal.nl stelde; enerzijds een leuke interactieve opening waarbij je even wordt wakker geschud, anderzijds waren de vragen voor het publiek niet altijd heel relevant en was het vooral voor de organisator zelf een handige tool om inzicht in klantenervaringen te krijgen.

– Tijdens Print en Inspire 2018 zagen we een presentatie van Antal de Waij, schrijver van het boek ‘Zuurstof voor je klanten: Content!’, hierin bespreekt hij alle tips en tricks voor het ontwikkelen van een goede contentstrategie.

– Ook zagen we Huib van Bockel, oud-marketingdirecteur van Red Bull en oprichter van natuurlijk energiedrankje Tenzing. Hij vertelde over het creëren van waarde bij de doelgroep van je bedrijf en dat het daarbij niet gaat om je merk doordrukken, maar om in de kern al echt een betekenis- en waardevol product neer te zetten.

 

Naast de sprekers konden bezoekers allerlei workshops volgen. Zo waren er Adobe-workshops van Photoshop, Illustrator en Indesign. Adobe is het meest gebruikte programma voor vormgeving, dus ook onder klanten van Drukwerkdeal.nl. Slim dus om dit soort workshops aan te bieden en te laten zien dat je op de hoogte bent van het werkgebied van je doelgroep. Daarnaast laat je als print-expert ook meteen zien dat jij de aangewezen partij bent om het drukwerk te verzorgen dat gekoppeld is aan die programma’s.

 

Een workshop over Adobe (foto: Drukwerkdeal.nl)

 

Laten zien wat je in huis hebt

Je wil je doelgroep wat geven (kennis en beleving), je wil wat halen (informatie en klantinzichten) en je wil wat aanprijzen (je producten). Dat laatste werd heel slim opgepakt de aankleding te maken van producten die Drukwerkdeal.nl zelf levert. In de ruimtes stonden bijvoorbeeld grote sfeervolle geprinte schermen, enorme lampen gemaakt van geprint karton en liepen er mensen rond die opvallende geprinte outfits aan hadden. Zo werd de bezoeker steeds op een niet-opdringerige manier geconfronteerd met het aanbod en de expertise van de organisator.

 

Slim: je producten op een creatieve manier tonen en er zo geen opdringerige reclame, maar er een beleving van maken.

 

Beleving

We gaven het eerder in dit artikel al aan: mensen willen iets kunnen beleven. Vergeet daarom het randprogramma niet! Bij Print & Inspire was er een centrale ruimte waar het hele evenement lang activiteiten te doen waren die -allemaal op hun eigen manier- een link hadden met printen en drukwerk. Je kon bijvoorbeeld jezelf 3D-printen en er stond een grote container waarvan de inhoud ieder uur veranderde; het ene moment hing het vol met plattegronden van steden, en volgende uur vond je er kleurige posters. In een andere ruimte stonden allerlei stands waar de verschillende diensten en producten van Drukwerkdeal.nl ‘in actie’ werden getoond, zoals bedrukte kleding, een preview van alle soorten printmateriaal uit het aanbod en posters.

 

Slim: je bezoekers vinden het altijd leuk om een cadeautje mee naar huis te krijgen. Bij de container werden posters met de plattegrond van Utrecht meegegeven aan bezoekers. Het merk werd er overigens niet op vermeld. Daardoor voelde het niet aan als reclame terwijl de ontvanger vaak wel onthoudt van wie hij het cadeautje heeft gekregen.

 

In deze container was ieder uur iets anders te beleven (foto: Drukwerkdeal.nl)

 

Verzorging

Van donuts en verse popcorn tot luxe broodjes voor de lunch, de bezoekers van het event werden goed verzorgd. Een goed verzorgde lunch, lekkere hapjes en genoeg variatie in drankjes kan je evenement een heel stuk ‘omhoog’ tillen.

 

Slim: vergeet het eten en drinken niet. De hongerige medemens wordt er tenslotte niet vrolijker op, terwijl een goed verzorgde lunch je evenement juist een heel stuk ‘omhoog’ kan tillen.

 

Ook stonden er op veel plekken Drukwerkdeal.nl-medewerkers die uitleg gaven en vragen konden beantwoorden. Zo geef je de bezoekers het gevoel dat er ook tussen het programma door aan hen wordt gedacht en dat de organisator het waard vindt om hen uitgebreid in de watten te leggen.

 

Vergeet niet om voor een goede lunch en lekkere drankjes te zorgen (foto: Drukwerkdeal.nl)


Nog even alles op een rij:

Een eigen evenement organiseren kost uiteraard veel tijd, geld en mankracht, maar als je het goed aanpakt krijg je er ontzettend veel voor terug:

  • Je zet je merk neer als een belevenis
  • Je kunt expertise tonen
  • Je komt je klanten tegemoet. Bijvoorbeeld door interessante sprekers uit te nodigen
  • Je kunt je producten op een totaal nieuwe manier tonen
  • Je komt heel dichtbij je doelgroep en kunt terplekke contact met ze leggen
  • Je kunt van je klanten leren en meer inzicht krijgen in hun wensen en behoeftes
  • Je geeft een positieve associatie mee aan je merk

 

Kortom: het is een best een investering om een strategisch ingezet evenement te organiseren als onderdeel van je marketingplan. Maar, er is geen ander marketingmiddel dat meer impact op je doelgroep maakt dan een goed georganiseerd evenement. Wil je wel een evenement organiseren, maar heb je geen idee hoe je dat aan moet pakken? Wij kunnen je helpen! Mail ons op info@burodertig.nl.

 

Door: Merel Slaats & Nikki van Duuren