fbpx

Communicatie in de cultuursector: nieuwe ideeën, nieuwe strategieën

Never a dull moment in de cultuursector, en deze weken geldt dat meer dan ooit. Met de maatregelen rondom het coronavirus, is het bruisende culturele leven offline tijdelijk tot stilstand gekomen. En dat is behoorlijk wennen. In deze sector zijn ‘we’ namelijk gewend te rennen en te pieken. Je werkt intensief met elkaar naar een tijdelijk evenement: een festival, tentoonstelling, concert of voorstelling. En vaak meerdere tegelijkertijd.

Maar nu zijn de eerste hordes weggehaald. Of liever gezegd, het eerste deel van de sprintbaan. Want waarschijnlijk blijven de deuren van culturele instellingen en festivals voorlopig nog gesloten. En daarmee valt een groot punt in je werk als cultuurmarketeer weg: namelijk het informeren en prikkelen tot cultuurbezoek.

Een nieuwe strategie voor marketeers in de cultuursector?

Uiteraard kunnen culturele instellingen zich alvast voorbereiden op de najaarsprogrammering, die dit jaar vol zal zijn. Maar juist nu de essentie van je culturele instelling – tijdelijk – is veranderd, verandert ook de rol van de communicatiemedewerker. Waar kan deze zich mee bezighouden als de ‘evenementenacties’ op korte termijn wegvallen? En bij welke strategische beslissingen een rol spelen?

Bij ons communicatiebureau signaleren we momenteel een aantal strategische communicatie-ontwikkelingen in de cultuursector:

 

Lees hier – op Frankwatching – verder welke ontwikkelingen we signaleren. 

Floor schreef dit artikel voor Frankwatching. 

Aan de slag?

We zijn zelf ook verder gaan denken en hebben het volgende bedacht om de content van culturele instellingen naar een hoger niveau te brengen: ‘Uurtje Cultuurtje’: een digitale een-op-een sessie van een uur én praktische tips achteraf. Meer weten? Hier vind je FAQ en hoe je je kunt aanmelden.