Dit zijn de belangrijkste learnings van Thirty Shots #3

2018 was het jaar van de empty meet. Veel culturele instellingen organiseerden ‘empty meets’ – ook wel Instameets genoemd – en openden buiten reguliere bezoektijden exclusief hun deuren voor influencers, zodat zij in alle rust en vrijheid mooie beelden en content van een nieuwe tentoonstellingen of collectie konden maken.

Inmiddels zien we dat steeds meer musea, instellingen, theatergezelschappen en festivals samenwerken met influencers. Maar wat kun je nog meer doen dan alleen een empty meet organiseren? Wat zijn de ontwikkelingen rondom influencer marketing? En hoe ontwikkel je als culturele instelling een effectieve influencer marketingstrategie?

Samen met cultuurvloggers My Daily Shot of Culture merkten wij dat veel culturele instellingen met deze vragen worstelen. Vanuit onze eigen expertise en interesse besloten we samen kennis te delen over (influencer)marketing in de culturele sector onder de naam: Thirty Shots. Inmiddels hebben we al drie bijeenkomsten over influencer marketing georganiseerd. In onze vorige blog kun je de belangrijkste learnings van de eerste twee bijeenkomsten lezen.

Op donderdag 9 mei vond Thirty Shots #3 plaats in Cinetol Amsterdam. Deze bijeenkomst ging over hoe je als culturele instelling een effectieve influencer marketingstrategie ontwikkeld. In totaal waren er 50 deelnemers aanwezig om zich te laten inspireren. Dit waren medewerkers van culturele instellingen, influencers, freelancers en studenten.

Case kiezen

Bij inloop kregen alle deelnemers de gelegenheid om zich te laten fotograferen en een voorkeur voor een case te op hun polaroid te schrijven. In totaal konden de deelnemers kiezen uit de volgende vier cases:

  1. Explore Utrecht – Hoe kan ik de content van een influencer versterken om meer impact te maken?
  2. Stedelijk Museum Amsterdam – Hoe is dit museum begonnen met influencer marketing en wat zijn de valkuilen?
  3. My Daily Shot of Culture – Jip Heijmerink geeft ideeën hoe influencers jouw contentstrategie versterken
  4. Buro Dertig – Hoe maak ik influencer marketing onderdeel van mijn strategie?
Thirty Shots #3

 

Terugblik op Thirty Shots #1 en #2

Er werd even teruggeblikt op Thirty Shots #1 en Thirty Shots #2. Het grootste verschil met een jaar geleden? Inmiddels wisten alle deelnemers wat influencer marketing is. En sinds de eerste Thirty Shots bijeenkomst is er veel veranderd. De media besteden steeds meer aandacht aan influencer marketing, artikelen in de krant, online, etc. Influencer marketing is een begrip geworden. Daarnaast hebben de Nederlandse cultuur influencers zich verenigd. Waar er vorig jaar nog maar een handje vol cultuur influencers waren, zijn er nu inmiddels 30.

 

My Daily Shot of Culture over influencers

Influencers krijgen steeds meer uitnodigingen van musea en instellingen. Vorig jaar bij Thirty Shots #1 was nog de grote vraag: ‘Hoe vinden we die influencers?’ Inmiddels weten steeds meer instellingen de influencers te vinden en worden influencers steeds serieuzer genomen. Er worden speciale evenementen georganiseerd voor influencers, die vaak erg origineel zijn.

Deze grote vraag naar influencers heeft echter ook een keerzijde, namelijk: evenementen waar te veel influencers komen. Hoe exclusief en persoonlijk is het dan nog? Ook het tijdstip van een empty meet is vaak ‘onhandig’. Veel influencers hebben naast hun account een fulltimebaan.

Een tip van Jip: maak het contact met een influencer persoonlijk. Laat aan de influencer merken waarom je die specifieke influencer gekozen hebt. En behoudt als opdrachtgever contact met de influencer. Zo wordt de samenwerking nog persoonlijker.

 

My Daily Shot of Culture

 

Talk – Lotte Sturkenboom van Hermitage en De Nieuwe Kerk

Als contentmanager van Hermitage en De Nieuwe Kerk in Amsterdam heeft Lotte Sturkenboom de nodige ervaring met influencers en Instameets. Zo organiseerde ze – in samenwerking met Instagrammer Senns Less – twee Instameets.

Hermitage

De Instameet in de Hermitage was de eerste Instameet die Lotte organiseerde. Er werden in eerste instantie 15 influencers uitgenodigd, maar door de vele enthousiaste reacties werd de groep uitgebreid tot 20 influencers. Lotte koos er bewust voor om de influencers geen rondleiding te geven, maar ze de vrijheid te geven om zelf hun eigen ding te doen.

 

Tip van Lotte: geef de influencers na afloop de catalogus mee voor meer informatie over de objecten en tentoonstelling.

 

Wat goed ging tijdens deze Instameet:

  • Enthousiaste reacties en veel aanmeldingen
  • Een leuke mix van grotere (<100K volgers) en kleinere accounts
  • Een goede sfeer binnen de groep
  • Er was genoeg tijd om foto’s te maken
  • De collega’s intern waren heel positief
  • Exclusief kijkje achter de schermen tijdens de opbouw van de tentoonstelling

 

Wat er minder goed ging tijdens deze Instameet:

  • De groep influencers was te groot
  • Door de grote groep voelde de Instameet minder exclusief
  • Lastig plannen in verband met de opbouw van de tentoonstelling, waardoor de tentoonstelling nu nog niet helemaal af was

 

Wat was de output van deze Instameet: 

  • Dertig Instagram posts en meer dan 100 stories
  • Nagenoeg alle uitgenodigde influencers hadden gepost
  • Leuke content voor eigen kanalen
  • Goede zichtbaarheid gecreëerd voor de tentoonstelling en Hermitage zelf
  • Een jongere doelgroep bereikt
  • Instagram account van Hermitage flink gegroeid na de Instameet

 

De Nieuwe Kerk

Voor een Instameet in De Nieuwe Kerk werkte Lotte wederom samen met Senns Less. De reden voor de Instameet was de opening van de World Press Photo tentoonstelling. De focus lag dit keer op zowel het gebouw als de tentoonstelling.

De influencers mochten de tentoonstelling bekijken en kregen een exclusieve rondleiding over het dak van De Nieuwe Kerk. De introductie van de Instameet werd gedaan door de tentoonstellingsmaker van World Press Photo en de influencers kregen na afloop extra informatie mee over de tentoonstelling.


Wat goed ging tijdens deze Instameet:

  • Goede sfeer
  • Genoeg tijd om foto’s te maken
  • Exclusief gevoel door bezoek na sluitingstijd
  • Tevreden met de content van de influencers
  • Goede foto’s van het gebouw

 

Wat er minder goed ging tijdens deze Instameet:

  • De influencers werden verdeeld in twee groepen: de ene groep ging het dak op en de andere bekeek de tentoonstelling. Hierdoor raakte je het overzicht kwijt

 

Wat was de output van deze Instameet:

  • Elf Instagram posts en meer dan 90 stories
  • Meer engagement bij de posts en stories dan bij Hermitage
  • Bijna alle influencers hebben geposts
  • Content gerepost op het Instagram account van De Nieuwe Kerk
  • Afwisselende en andere content dan normaal

 

Lotte van Hermitage en De Nieuwe Kerk

 

Case 1: Explore Utrecht – Hoe kan ik de content van een influencer versterken om meer impact te maken?

Dainahara Polonia – oprichter van online magazine Explore Utrecht – deelde in een case haar ervaringen en gaf tips & tricks over hoe jij al organisator de content van influencers en bloggers slim kan inzetten via je eigen kanalen. Op deze manier haal je meer uit je samenwerking en wordt de content optimaal benut.

 

De belangrijkste learnings van de case van Explore Utrecht waren:

  • “If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together” (African proverb)
  • Zorg ervoor dat influencers echt de beleving meegeven in hun posts
  • Bindt mensen aan je die echt iets voor je kunnen betekenen en deel dan ook hun content op je eigen account
  • Je loopt wel het ‘risico’ dat er content gemaakt wordt die misschien anders is dan je wil. Maar ga het experiment aan!
  • Gebruik voor verschillende platformen verschillende content

 

Dainahara van Explore Utrecht

 

Case 2: Stedelijk Museum Amsterdam – Hoe is dit museum begonnen met influencer marketing en wat zijn de valkuilen?

Als communicatie en marketingspecialist bij het Stedelijk Museum Amsterdam én freelance (copy)writer, weet Saskia alle ins en outs van de influencer marketingstrategieën van het museum. Tijdens Thirty Shots #3 deelde ze de ervaringen van Stedelijk Museum Amsterdam met influencer marketing. Hoe zijn zij begonnen? En wat zijn de valkuilen? En nog belangrijker: wat kun je daarvan leren?

 

De belangrijkste learnings van de case van het Stedelijk Museum Amsterdam waren:

  • Het inzetten van influencers vergt investering. Maak daarom keuzes, zeker als je met een klein team bent
  • Zet je influencer campagne uit op meerdere online- en offlinekanalen maar met een eenduidige look and feel om herkenbaar te zijn
  • Het netwerk van de influencer is het meest effectief: meer engagement dan via eigen kanalen.
  • Kwaliteit boven kwantiteit. Denk aan het inzetten van (nano)influencers die warmlopen voor je organisatie en houd deze relatie voorafgaand, tijdens én na je samenwerking warm
Saskia van Stedelijke Museum Amsterdam

 

Case 3: My Daily Shot of Culture – Jip Heijmerink geeft ideeën hoe influencers jouw contentstrategie versterken

My Daily Shot of Culture deelde tijdens de bijeenkomst content ideeën. Stel: je beheert de social media kanalen voor een organisatie die maar één of een paar keer per jaar een piekmoment heeft. Hoe zorg je er dan voor dat je content ook de rest van het jaar interessant en relevant blijft? Tijdens Thirty Shots #3 gaf Jip uitgebreid antwoord op deze vraag tijdens haar case over content creatie!

 

De belangrijkste learnings van de case van My Daily Shot of Culture waren:

  • Zet je content centraal: denk voorbij de kanalen… maar focus op de verhalen die je wilt vertellen en vertaal die naar het kanaal
  • Zonder contentstrategie kan je eigenlijk niet beginnen, het is het startpunt voor alles
  • Ga van ad-hoc, naar duurzame content (ja verhalen!). Oftewel: wat zijn de overkoepelende thema’s die je wilt vertellen? En haak daaropin
  • Een Influencer is niet alleen een middel, maar kan ook een adviesrol hebben. Ga eens met elkaar sparren en kijk wat jullie echt voor elkaar kunnen betekenen

 

Jip van My Daily Shot of Culture

 

Case 4: Buro Dertig – Hoe maak ik influencer marketing onderdeel van mijn strategie?

Malou vertelde meer over hoe je influencer marketing onderdeel maakt van je marketing strategie. Instagrammers, YouTube’ers of bloggers worden steeds vaker uitgenodigd voor de opening van kunstbeurzen, concerten, voorstellingen of exposities. Met de ervaring die Buro Dertig het afgelopen jaar heeft opgedaan besprak Malou alle ins en outs van het inzetten van influencers en legde ze uit hoe je deze influencers onderdeel kunt maken van je marketingstrategie.

 

De belangrijkste learnings van de case van Buro Dertig waren:

  • Geef influencer marketing een serieuze plek in je marketingbegroting
  • Realiseer je hoeveel tijd het kost om een vlog, blog of post te maken
  • Maak van tevoren afspraken over de content
  • Kies voor bereik, betrokkenheid of inhoud
  • Schep randvoorwaarden
Malou

 

Tips & Tricks

Voordat Thirty Shots #3 afgerond werd, kregen de deelnemers nog een paar laatste tips & tricks mee waarmee ze aan de slag kunnen de komende tijd:

  • Focus je niet alleen op Instagrammers. Ga ook op zoek naar bloggers, vloggers en Youtubers die op geheel eigen wijze jouw verhaal kunnen vertellen
  • Verdiep je in de influencers die je uitnodigt en met wie je wil samenwerken
  • Overleg van tevoren welke resultaten de influencers ‘moeten’ delen en wanneer
  • Meet de resultaten
  • Overtuig sceptische collega’s met cijfers en inspirerende voorbeelden van anderen
  • Begin klein, maar begin!!

En nu?

Na een geslaagde Thirty Shots #3 bijeenkomst lichten we op onze social mediakanalen de learnings van deze bijeenkomst nogmaals uit en houden we jullie up-to-date over de ontwikkelingen op het gebied van influencer marketing. Volg Thirty Shots daarom vooral op Facebook en Instagram.