“Op agenda’s van marketeers uit de culturele sector staat steeds vaker het punt ‘influencer marketing’. Nieuwe mediatrends lijken, aan het gemiddelde Instagramaccount van culturele instellingen te zien, door de culturele sector relatief laat te worden opgepakt. Toch zijn er tegenwoordig aardig wat Instagramaccounts met veel volgers, die kunst op toegankelijke wijze bij het publiek brengen en daarom worden ingezet bij de marketing van musea.”

 

Waar influencer marketing al sinds jaren booming business is in -bijvoorbeeld- de mode-industrie, zetten steeds meer culturele instellingen hun eerste stapjes in de wereld der (kunst)influencers. Traditionele marketingmiddelen die sinds jaar en dag worden ingezet om musea en exposities te promoten zijn niet (meer) voldoende. Bovendien: musea hebben vaak beperkte budgetten en moeten dus creatief zijn. Bijna een jaar geleden schreven we het al: Influencer marketing en de culturele sector zijn een match made in heaven.

Met een beperkt budget kun je toch een hoop mensen bereiken met persoonlijke content en storytelling. Beïnvloeding via influencers voelt -als het goed is- niet als reclame, maar als een aanbeveling van iemand die je kent. Een groot en kwalitatief bereik via een relatief lage investering dus. Een fijne bijkomstigheid: de gewilde jongere doelgroepen, met name millenials en digitieners,  zijn actief op social media. Met de hulp van influencers die deze doelgroepen als achterban hebben, kunnen musea dus makkelijker jongeren bereiken.

 

Tropenmuseum Cool Japan

Het Tropemuseum richtte zelfs een speciale ‘selfie-hoek’ in (Foto: Nikki van Duuren, Buro Dertig)

 

Maar welke invloed hebben influencers nou precies op de culturele sector en de verandering in de vermarkting van de kunstwereld? En moeten musea meer rekening houden met de ‘Instagram-waardigheid’ van kunstwerken of juist niet?

 

Onze oud-stagiaire Roos Hamelink deed voor haar master Publieksgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar influencer marketing binnen de ontwikkelingen van het huidige culturele veld. In haar essay ‘De houdbaarheidsdatum van Influencer marketing in de culturele sector: de toekomst of uitbeïnvloed?’ gaat ze verder in op de huidige vermarkting van de kunstwereld en de kritische kant van influencer marketing.

 

Download de essay ‘De houdbaarheidsdatum van Influencer marketing in de culturele sector: de ‘toekomst of uitbeïnvloed?’