fbpx

Foute oneliners over goede content: hoe schrijf je nog betere teksten?

Op ons Buro houden wij ons veel bezig met schrijven. Van korte posts op Instagram tot uitgebreide artikelen op Frankwatching en van persberichten tot programmaboekjes. Oefenen en leren van elkaar op het gebied van schrijven vinden wij daarom belangrijk. Onze stagiaires Pascale en Lisa kregen een korte schrijfworkshop van Floor. Want hoe schrijf je nu eigenlijk een pakkende tekst? En we bekeken het uiterlijk van een tekst. Weet jij bijvoorbeeld hoe de meeste mensen online teksten lezen? De tips die Floor tijdens de schrijfworkshop gaf, delen wij uiteraard ook graag met jullie. De weg naar goede content in vijf foute oneliners.

 

Onze Pascale en Lisa aan de slag met de schrijftips

1. Meten is weten

Uit onderzoek naar oogbewegingen blijkt dat de meeste mensen online teksten in een F-vorm lezen. Lezers scannen vanaf de ‘stam’ van de F en lezen meestal alleen de eerste twee kopwoorden. De eerste paragraaf wordt vaak in zijn geheel gelezen, terwijl de tweede paragraaf het met de helft van de aandacht moet doen. Zorg er daarom voor dat je eerste twee alinea’s duidelijk zijn en alvast het punt maken, en de rest van de tekst genoeg witregels en goede tussenkoppen bevat als handvat en om de aandacht van de lezer te trekken.

 

2. Informeren kun je leren: De 5 W’s + H

Een gouwe ouwe. Vooral in pers- en nieuwsberichten, maar ook in artikelen en blogs helpt de ‘5 w’s en h’-methode (wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe) je om helder te schrijven. Zo zet je je verhaal gemakkelijker oprolbaar op papier; de belangrijkste informatie van je tekst deel je zo vroeg mogelijk mee aan je lezers. Mochten ze na de eerste alinea’s afhaken, zijn ze dankzij de ‘5 w’s en h’ alsnog op de hoogte van wat er is gebeurd of gaat gebeuren.

 

3. Hoe concreter hoe beter

Misschien wel een van de bekendste schrijfadviezen: ‘show don’t tell’. Probeer beelden te zoeken die de lezer prikkelen in plaats van feiten voor te schotelen. Maar wanneer laat je dan iets zien en wanneer je vertel je iets? Een voorbeeld dat wij hier op kantoor graag gebruiken: ‘gezellig’ of ‘haardvuur en marshmallows’, wat spreekt meer tot de verbeelding? En daarmee het volgende tegeltje: hoe concreter, hoe beter. Dus bij het opschrijven van ‘hond’, horen wij liever ‘kantoorhond’, of nog concreter ‘onze blije kantoorhond Appie die elke dag bij ons op schoot komt liggen’.

 

4. Kort maar krachtig: actief schrijven

Misschien wel hét geheim van een lekker lopende tekst. Bij actief schrijven, schrijf je zinnen met zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden (zijn, hebben, worden, kunnen, zullen). Dit zorgt voor korte, ‘actieve’ zinnen met het onderwerp meestal vooraan in de zin. Daarnaast: veel mensen lezen jouw tekst via hun mobiel – een klein schermpje dus. Ga daarom voor korte zinnen waarmee je de online leesbaarheid verbetert. Een goede vraag om tijdens het schrijven te stellen: kun je een zin inkorten zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit? Ja, doen! Zo bestaat je tekst niet uit louter driedubbel ingebedde zinnen, maar is ook geen kinderboek.

 

5. Hardop lezen loont

Tekst af? Mocht je willen. Lees hem eens voor. Door je verhaal in een rustig tempo voor te lezen, ontdek je vanzelf welke stukken vloeiend lopen en waar de haperingen zitten. Ook hoor je waar overbodige woorden zitten en waar je beter een ander woord kunt kiezen.

 

Ten slotte, ook je persoonlijke voorkeur speelt uiteraard een rol bij schrijven. Taal bevat regels, maar vaak genoeg worden bepaalde stijlregels bewust overtreden. En dan oefenen, oefenen, oefenen! Dat doen wij ook. Succes!

 

Kunnen wij jouw culturele of maatschappelijke organisatie helpen met het verbeteren van jullie content? Neem contact op met Floor