fbpx

Marketing &… Geschiedenis

Bij Buro Dertig werken veel enthousiastelingen met verschillende achtergronden en interesses. Roos en Hannah hebben Geschiedenis gestudeerd, Calvin Psychologie en International Development Studies, Pascale weet alles over design en Floor en Malou hebben een achtergrond in Kunstgeschiedenis. Wat wij daaraan hebben binnen ons communicatiebureau? Nou, heel veel! Marketing en communicatie is op zoveel verschillende manieren te benaderen en uit te voeren. De verschillende disciplines zorgen voor diversiteit, creativiteit en originaliteit. Hoe? Dat laten we zien in de blogreeks Marketing&… Vanuit verschillende oogpunten werpen we een blik op marketing. Wat kunnen we leren van geschiedenis? Hoe zouden bekende filosofen schrijven over marketing? En wat nemen we mee vanuit psychologie? In de tweede van de reeks bespreken Roos en Hannah Marketing & … Geschiedenis.

 

 

Oorsprong

Historici beginnen natuurlijk met een blik in het verleden. Waar komt marketing eigenlijk vandaan? In het Handboek Online Marketing duikt Patrick Petersen in het verleden van marketing. Hij neemt je mee in de evolutie die marketing, zowel on- als offline, door de jaren heen heeft doorgemaakt. Communicatie zelf bestaat natuurlijk al sinds de mens trommelt en rooksignalen maakt met vuur, of misschien zelfs nog eerder. De term ‘marketing’ zelf wordt in 1894 voor het eerst gebruikt. Altijd al met het doel om waarde en bekendheid van een product of dienst te creëren. Peterson noemt traditionele termen zoals de 4P’s en het AIDA-model; ‘moderne marketeers zouden hier al snel gehakt van willen maken, maar is dat terecht?’ vraagt hij. Hij steekt oudere denkwijzen in een modern jasje. En laat daarmee zien dat terug naar de basis gaan zo slecht nog niet is. In mijn zoektocht naar de geschiedenis van marketing kwam ik ook deze mooie infographic over de ontwikkeling van marketing tegen.

 

Wat leert het verleden ons?

Het idee van marketing bestaat al heel lang en je hoeft als marketeer dus ook niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Een kijkje in de geschiedenis kan veel mooie ideeën opleveren. Voor de Industriële Revolutie was er vrijwel alleen contact tussen de klant en een producent. Er was veel minder keuze en een goed product verkocht zichzelf. Persoonlijk contact stond voorop en producten werden op maat gemaakt naar de wensen van de klant. Sinds de Industriële Revolutie verandert dit sterk. Er komen tussenpersonen, producten worden gestandaardiseerd en onpersoonlijk.

Er ontstaat massaproductie, een product verkoopt zichzelf niet meer, bedrijven moeten op zoek naar USP’s en starten grote campagnes. Een sprong in de tijd naar 2020 leert ons dat we eigenlijk weer steeds meer teruggaan naar het directe contact tussen klant en producent van de tijd voor de Industriële Revolutie. De klant bepaalt, de consument is kritischer dan ooit. De wensen van de consument worden via allerlei methodes bijgehouden zoals bonuskaarten bij winkels, online cookies en algoritmes. De trend van personaliseren is een feit; van Nikeschoenen tot M&M’s. Anders dan vroeger gaat het niet om fysiek contact tussen klant en producent (in het Corona-tijdperk al helemaal niet), maar persoonlijke aandacht staat wel centraal. Die willen we namelijk, of nouja, die krijgen we.

 

Waarom zijn historici goede marketeers?

Goed, duidelijk is dat marketeers van alles uit het verleden kunnen halen om te gebruiken in hun marketing. Een andere kwestie is waarom je historici, zij die zich zo graag verdiepen in het verleden, zou inzetten voor marketing. Hieronder 5 redenen:

 

  1. Mand!

Historici zijn in staat om tot de kern van een verhaal te komen, maar kunnen ook het grotere verhaal vertellen. Beide vaardigheden zijn bruikbaar in de marketing. De kern heb je nodig om je product direct aan het publiek te presenteren. Of dit nou een tentoonstelling, een drankje of een vakantie is. Waar gaat het om, wat krijg je als consument en wat kun je verwachten? Daarnaast zorgt het grotere verhaal voor draagvlak en kun je de consument met onderbouwing overtuigen.

 

  1. (Publieks)historici zijn verhalenvertellers

Hoe breng je het verleden bij de het grote publiek? Die vraag stond centraal tijdens de Master Publieksgeschiedenis, die Roos volgde. Je wilt geen stoffige verhalen vertellen, maar die elementen uit een verhaal halen die aanspreken en verrassen of tot actie leiden. En dat is precies wat een marketeer ook wil! Een publiekshistoricus heeft een goed beeld van het hele verhaal, is zich bewust van alle belangrijke details, maar is goed in staat om te bedenken wat het publiek aanspreekt; zonder te kort te doen aan de inhoud. Op ons kantoor werken we veel samen met culturele en maatschappelijke instellingen; daar waar de inhoud van groot belang is!

 

  1. Verbeeldingsvermogen

Om te bedenken hoe gladiatoren rondliepen in het oude Rome, hoe boeren als horigen op het land werkten in de Middeleeuwen of hoe het voor Koningin Wilhelmina was in de Tweede Wereldoorlog, is flink wat inbeeldingsvermogen nodig. En die vaardigheid komt goed van pas als je je inbeeldt in een potentiële klant of consument om zo de communicatie rond een product te verbeteren.

 

  1. Bronnen zijn heilig

Bronnen als basis, dat hebben historici altijd geleerd. Objectiviteit, dat is het streven. Maar tegelijkertijd zijn deze bronnen ook slechts een interpretatie en daar is een historicus zich van bewust. Zomaar feiten verspreiden, dat zal een historicus dan ook niet snel doen. Grote kans dat een boodschap alleen met de juiste bronvermelding de wereld in wordt gestuurd. En dat verhoogt het vertrouwen wanneer je een product vermarkt.

 

  1. Het vertellen van jouw geschiedenis.

De geschiedenis van je bedrijf of instelling kan bijdragen aan je geloofwaardigheid. Historie geeft waarde aan je product en dat kan goed helpen in je (online) marketing. Door geschiedenis in te zetten kun je aantonen hoe en waarom je doet wat je doet. Waarom het logisch is dat jouw bedrijf of instelling goed is. En het liefste trekt de klant of consument zelf deze conclusie; dat lukt als je een goed verhaal hebt. Drie keer raden wie je daarbij kan helpen…

 

Historici kunnen marketeers dus leren tot de kern te komen, verhalen vertellen en inbeeldingsvermogen stimuleren. Marketeers kunnen geschiedenis goed inzetten om de waarde van een product of bedrijf te tonen. Een mooie combinatie dus Marketing & Geschiedenis.

 

Eerder onderzochten we Marketing &… Taalwetenschappen, lees maar.

Hoe zit dit met Marketing &…  Design? Daar kijken we volgende keer naar!