fbpx

Nationale Bewegwijzeringsdienst

In 2019 en 2020 viert bewegwijzering in Nederland haar 125-jarig bestaan. De blauwe borden langs de snelweg, of de paddenstoelen: vrijwel iedere Nederlander komt ze dagelijks tegen, maar vaak onopgemerkt. Tijd om eens goed stil te staan bij dit bijzondere fenomeen. De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) viert het met een publiekscampagne. Wij ontwikkelden samen met Studio Moan de campagne en schreven de communicatie- en social mediastrategie, waar de NBd zelf mee aan de slag is gegaan.

Hoe hebben we het aangepakt?

Na het winnen van de pitch, hebben we een volledig ‘plan de campagne’ afgeleverd. Studio Moan verzorgde het design en brandbook, wij richtten ons op de gehele communicatie van de campagne, gericht op het bereiken van een groot publiek. De aanpak: een relatief abstract begrip als bewegwijzering herkenbaar maken voor mensen in Nederland. Want waarom zijn de borden eigenlijk blauw? En wat doet het zien van je “eigen” afslag na een lange reis of vakantie met je? En wat voor invloed hebben digitalisering en zelfrijdende auto’s uiteindelijk op onze bewegwijzering?

De campagne, die duurt van december 2019 tot en met juni 2020, is opgedeeld in drie fases: heden, verleden en toekomst. Per fase zijn verschillende campagne-uitingen bedacht waarin wordt teruggeblikt op de historie van 125 bewegwijzering, de huidige situatie wordt getoond en hoe bewegwijzering er in de toekomst uit zal komen te zien.

Wat heeft het opgeleverd?

Een campagnestrategie bestaande uit:

  • Een social mediaplan met rubrieken, waaronder ‘Praatje bij de benzinepomp’, en inhakers voor feestdagen
  • Ludieke offline en online acties, om mensen met een knipoog de noodzaak van bewegwijzering te laten inzien
  • Een frame voor het afsluitende vakinhoudelijke congres
  • Een pers- en mediaplan
  • Een opzet voor een website, waar door het jaar heen verschillende soorten content op verschijnt
  • Een intern communicatieplan om alle medewerkers en partners van de NBd te attenderen op dit feestelijke jaar

De NBd gaat hier momenteel mee aan de slag. De website staat inmiddels online en wordt mettertijd aangevuld.

Onze rol

campagnestrateeg – art direction

Gerelateerde items

Vrijwilligerscentrale Utrecht