fbpx

Pop-up installatie Centraal Museum

Hoe maak je zo veel mogelijk mensen nieuwsgierig voor een tentoonstelling en hoe promoot je deze op een relevante plek? Voor het Centraal Museum maakten we een pop-up installatie ter promotie van de tentoonstelling ‘De Tranen van Eros’ over de enige officieel erkende Nederlandse surrealist Johannes (Joop) Moesman (1909-1988). Moesman was een tegendraadse kunstenaar met een obsessie voor vrouwen en seks. Met zijn seksueel geladen schilderijen veroorzaakte hij regelmatig een schandaal. Vier van de schilderijen waarin deze vrouwen een centrale rol spelen, zijn voor de pop-up expo ‘De Vrouwen van Moesman’ vertaald naar een installatie waarin zijn vrouwen letterlijk op een voetstuk worden geplaatst. Utrecht CS was voor ons dé plek veel mensen te bereiken, omdat Moesman jarenlang voor de NS werkte.

Hoe hebben we het aangepakt?

Op een druk station waar reizigers en dagjesmensen weinig tijd hebben, moet je opvallen en snel to the point komen. Ook moet je rekening houden met bezoekers die wellicht niet over de drempel willen of durven te stappen van de pop-up installatie. Daarom hebben we voor ‘De Vrouwen van Moesman’ gekozen voor een totaalconcept: de roze etalagepoppen verbeelden vier vrouwen gebaseerd op vier schilderen van van Moesman die enorm de aandacht trokken. Geïnteresseerden konden aan de buitenkant van de pop-up middels immense stickers meer informatie krijgen over het Centraal Museum, Moesman en de tentoonstelling De Tranen van Eros die t/m 24 mei 2020 te zien is in het museum. In de pop-up waren twee video’s te zien met meer informatie over de gekozen werken en de tentoonstelling, bezoekers konden flyers meenemen en op de foto gaan met de vrouwen. Er waren altijd twee hosts aanwezig om het gesprek aan te gaan met de bezoekers. ‘Naakte’ roze poppen roepen heel wat vragen op!

Wat heeft het opgeleverd?

Elke dag komen er circa 200.000 mensen in de stationshal van Utrecht CS. Deze mensen konden kennismaken met de beeldtaal van de surrealisten én met het Centraal Museum. In 6 dagen tijd trok de pop-up installatie circa 4000 bezoekers. Ook was er aandacht van de pers. Er verschenen 21 artikelen in de gedrukte kranten en online, waaronder DUIC, Telegraaf en het AD. Samen hebben deze artikelen 3.403.479 views opgeleverd.

Onze rol

Projectmanagement – pr

Gerelateerde items

Museum de Lakenhal
Spoorwegmuseum