fbpx

Dromen als Messiaen

Een nieuw (jong) publiek naar een orgelconcert trekken én trouwe orgelliefhebbers aansprekers, hoe doe je dat? Samen met de Goeie Ouwe Koeien verzorgden we de communicatie van de concertreeks Dromen als Messiaen: een audiovisuele orgelperformance. Een prachtig project: je waant je voor een uur in de wereld van Olivier Messiaen. Deze Franse componist verbond kleuren aan klanken wanneer hij componeerde. Tijdens ‘Dromen als Messiaen’ wordt een stuk van Messiaen heropgevoerd en audiovisueel kunstenaar Marcel Wierckx genereert daarbij live visuals, die hij tijdens het concert projecteert op het orgel.

 

Hoe hebben we het aangepakt?

Binnen Dromen als Messiaen was onze rol adviserend. Samen met de Goeie Ouwe Koeien bedachten we een strategie om de orgelconcerten zo toegankelijk mogelijk zichtbaar te maken, zowel on- als offline. Naast het opzoeken van landelijke pers en samenwerkingen (zoals We Are Public), hebben we flink ingezet op de lokale en regionale pers en gebruik gemaakt van het netwerk van de kerk en organisten. Daarnaast organiseerden we een preview: we nodigden een aantal cultuurliefhebbers uit voor een exclusief kijkje achter de schermen in het Orgelpark in Amsterdam. Zij mochten het concert voor de allereerste keer bewonderen, kregen een kijkje in het orgel en kunstenaar Marcel vertelde over de software achter de visuals. 

 

Wat heeft het opgeleverd?

De eerste zes concerten (Arnhem, Zupthen, Amsterdam, Leeuwarden, Dordrecht en Goes) in 2019 zijn een stuk beter bezocht dan verwacht én naast trouwe bezoekers zat er ook nieuw publiek in de zaal. De preview heeft mooie content opgeleverd op verschillende Instagramprofielen. Daarnaast plaatsten verschillende kranten een artikel of interview met een van de organisten, zoals hier. Ook werd Johan Luijmes, een van de initiatiefnemers, geïnterviewd in verschillende radioprogramma’s.

 

Onze rol

advies – communicatiestrategie – organisatie preview

Gerelateerde items

TivoliVredenburg
Museum de Lakenhal