Spoorwegmuseum – Winter Station

Ieder jaar verkeert het Spoorwegmuseum in de kerstvakantie in winterse sferen tijdens Winter Station. Tijdens Winter Station worden de bijzondere karaktertrekken van het Spoorwegmuseum uitgelicht. Bezoekers kunnen gluren in de Koninklijke wagons, in de Oriënt Express stappen en schaatsen tussen de locomotieven.

Het museum is niet alleen leuk voor treinfanaten en kinderen, maar ook voor cultuur- en erfgoedliefhebbers. Dat mocht deze editie meer belicht worden. En daarom ontwikkelden we, samen met het Spoorwegmuseum, een traject gericht op twee doelgroepen: cultuur- en familieinfluencers.

In de week voor Winter Station opende het museum speciaal voor ruim 20 cultuurminnende (Utrechtse) Instagrammers, fotografen en bloggers haar deuren om alvast sfeer te proeven. Tijdens en na deze empty meet werden er maar liefst 121 Stories en 28 posts geplaatst op de Instagramaccounts, samen goed voor een volgersaantal hebben 113.000. Deze content had een gemiddeld – en hoog – engagementrate van 8,77%.

Tijdens de eerste zondag van Winter Station bezochten 9 influencers en bloggers met hun familie het Spoorwegmuseum. Ook zij maakten content voor hun achterban van 36.000 volgers, veelal families op zoek naar een cultureel en leuk uitje.

Op deze manier werd er een buzz gecreëerd: in totaal reageerden of liketen 5500 volgers actief een post over Winter Station. Daarnaast werd Winter Station letterlijk van alle kanten belicht door mooie en sfeervolle beelden.