fbpx

Spoorwegmuseum

Influencertraject voor het Spoorwegmuseum 

Tijdens Winter Station 2018 zijn we gestart met een eerste influencer campagne voor het Spoorwegmuseum. Het resultaat mocht er zijn: er werd veel en diverse content gemaakt, en het bereik en engagement was hoog. In 2019 zijn we daarom een langdurig influencer marketingtraject gestart. Het hele jaar door zijn de tentoonstellingen en de events van het Spoorwegmuseum onder de aandacht gebracht bij en door verschillende doelgroepen: ouders met kinderen, treinfanaten, geschiedenisgeeks en cultuurliefhebbers. Na een jaar lang experimenteren, content maken en effect meten gaan we in 2020 verder met het ontwikkelen van een passend influencertraject om verschillende doelgroepen kennis te laten maken met dit museum.

Hoe hebben we het aangepakt?

Per evenement duiken we in de doelgroep: welke influencers zetten we in om die te bereiken en welke activiteiten passen hierbij? Zo nodigden we voor On TraXS voornamelijk (model)treinliefhebbers uit, voor de meet en greet met Thomas, de machinist en de Dikke Controleur en voor de Chuggington doe-dagen families en mama- en papabloggers, voor Het leukste reisje van Nederland cultuur- en reisaccounts, voor de kunstrondleiding cultuur- en geschiedenisinfluencers en voor Winter Station een groot aantal cultuurinfluencers, conducteurs, machinisten en treinmedewerkers met een groot Instagramaccount. Daarnaast gaan we per evenement op zoek hoe we niet alleen op eventniveau samen kunnen werken met influencers, maar hen ook het brede verhaal van het Spoorwegmuseum kunnen laten vertellen.

 

Wat heeft het opgeleverd?

In 2019 hebben bijna 100 influencers het hele jaar door aandacht gegeven aan de veelzijdigheid van het Spoorwegmuseum. Zij kwamen vanuit het hele land naar het museum – van Haarlem tot Enschede, van Zwolle tot Antwerpen. De betrokkenheid van zowel de influencers als hun volgers is groot. Er werd veel gereageerd en de influencers reageerden louter positief op hun (eerste) ervaring met het Spoorwegmuseum. 44.566 volgers hebben actief posts geliked, en 1.621 hebben op posts gereageerd. In totaal hebben de 96 influencers samen 869.890 volgers. Het is aannemelijk dat het aantal volgers dat de posts over het Spoorwegmuseum voorbij heeft zien komen, maar niet actief heeft gereageerd, hiermee een stuk hoger ligt.

 

Onze rol

Influencer marketeers

Gerelateerde projecten

TivoliVredenburg
Spoorwegmuseum
Dromen als Messiaen