fbpx

Terugblik op 2019: onze favoriete projecten

2019 zit er bijna op, tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wij vroegen het Buro Dertig team om een favoriet project uit te kiezen en toe te lichten. Dat levert zes mooie projecten op. Want wist je dat er sinds dit jaar maar liefst zes Buro Dertigers aan het werk zijn op ons kantoor? Ons nieuwe kantoor trouwens, want ook verhuizen deden we dit jaar.

 

Buro Dertig teamuitje: street art tour in Utrecht door @greetingsfromutrecht

 

Eén project kiezen, betekent ook dat veel projecten onderbelicht blijven. Zoals het Café Theater Festival, waar onze Floor na vijf jaar afscheid nam als hoofd Marketing. En wat dacht je van al die bijeenkomsten waar onze Malou sprak over influencer marketing in de culturele sector; stuk voor stuk interessant en samen laten ze zien hoe wij influencer marketing inzetten. Ook al die congressen en evenementen waar we samen met onze Lisa en Pascale keihard werkten achter de schermen om de boel draaiende te houden, zodat gasten zich op de inhoud konden focussen. Of al die toffe concepten die onze Calvin steeds weer weet te verzinnen, onlangs nog de #mickpic. En dan zijn er ook nog alle mooie bezoeken aan exposities en de blogs daarover die we samen met onze Roos maakten. Kortom, wij kijken met trots terug op 2019 en dit zijn de projecten die ons het meest bijblijven:

 

Favoriet van Floor: heropening van Museum de Lakenhal

Een buzz creëren rondom de heropening van een museum, hoe doe je dat? Na 3 jaar verbouwing ging Museum de Lakenhal met een knallende feestweek weer open voor publiek. Twee dagen voor de publieksopening organiseerden we, samen met My Daily Shot of Culture, voor 20 kunst-, cultuur- en architectuur- en Leidenliefhebbers alvast een eerste sneak peek in een leeg museum. Lees hier meer over de opdracht.

Waarom is dit je favoriete project?

Naast mijn vijfde en laatste editie Café Theater Festival is dit een van mijn favoriete projecten van 2019. Omdat we met een heel leuk team met creativiteit en enthousiasme aan het programma gewerkt hebben. Met gepersonaliseerde rondleidingen, een leeg museum en allerlei persoonlijke ‘kijktips’ die de influencers vooraf in een uitnodiging ontvingen. En daarnaast omdat Museum de Lakenhal een prachtig museum is.

Waar ben je trots op?

Gedurende de openingsweek van Museum de Lakenhal en de weken erna werd er authentieke en diverse content gepost (kijk maar) over het gebouw, de werken en de geschiedenis van het museum op 18 online kanalen met in totaal ruim 150.000 volgers. Bijna 10.000 mensen reageerden of liketen de posts over het museum en zo’n 75.000 mensen werden alleen al via Instagram bereikt. Aan de reacties op de posts is te zien dat volgers positief reageren en zin krijgen om het museum te bezoeken.

vlnr: @marcorama, @dutchgirlsinmuseums en @andyhendrata, @goeieouwekoeien, @cultuur_snuiver, @burodertig, @chrisvank, @justtakemethere, @artsayssimon, @burodertig

 

Favoriet van Calvin: Campagne voor de vrijwilligerscentrale Utrecht

Hoe gaan we de diversiteit van vrijwilligers en vrijwilligerswerk in Utrecht in beeld brengen? Met een stedelijke campagne over vrijwilligerswerk, gecoördineerd door VC Utrecht! De campagne moet de drempel verlagen om vrijwilligerswerk te doen. Vrijwilligers en hun verhalen staan hierbij centraal. Op een creatieve, persoonlijke en actieve wijze wordt de Utrechter geprikkeld om nieuwe stappen te zetten, bij te dragen, zich te ontwikkelen en anderen te inspireren. Samen met Studio Moan hebben we voor deze campagne o.a. gewerkt aan de website, film, fotografie en communicatie- en social mediastrategie.

Waarom is dit je favoriete project?

Omdat de campagne maatschappelijk relevant is én zich ook nog eens afspeelt in m’n stadsie Utrecht! Daarnaast is het een feestje om met Studio Moan samen te werken en onze creativiteit te bundelen voor een belangrijke kwestie als vrijwilligerswerk.

 Waar ben je het meest trots op?

Vrijwilligerswerk is zoveel meer dan je denkt en er zijn veel verschillende motivaties om vrijwilliger te worden. Dit hebben we geprobeerd te vangen in de pay-off van deze campagne en ik word blij van het resultaat: “Iets voor jezelf, iets voor een ander, iets voor de stad. Vrijwilligerswerk, iets voor jou!”

 

“Iets voor jezelf, iets voor een ander, iets voor de stad. Vrijwilligerswerk, iets voor jou!”

Favoriet van Pascale: de empty meets in het Spoorwegmuseum


Voor het Spoorwegmuseum houden we ons bezig met (influencer) marketing trajecten rondom evenementen van het museum. De doelgroep? cultuur- en familie influencers. Hoe belicht je het museum van verschillende kanten, zodat het voor meerdere doelgroepen interessant wordt om een bezoek aan het museum te brengen? Door influencers, cultuurlliefhebbers en mamabloggers uit te nodigen voor exclusieve kijkjes achter de schermen bij het museum, goede evenementen neer te zetten en hen het verhaal laten vertellen. Lees hier meer over een van de empty meets die we organiseerden.

Waarom is dit je favoriete project?

Voordat ik bij Buro Dertig stage ging lopen, dacht ik dat het Spoorwegmuseum een museum voor kinderen is. Daar denk ik nu wel anders over. Ik ben blij dat we met dit project laten zien dat een uitje naar dit museum niet alleen leuk is voor treinfanaten en kinderen, maar ook voor cultuurliefhebbers. Zelf vind ik de communicatie en marketing rondom een project ontzettend interessant én belangrijk en heb ik veel geleerd over dit proces.

Empty Winter Station in het Spoorwegmuseum

Favoriet van Malou: We Are Public

Via het platform We Are Public kan je op een nieuwe manier cultuur ontdekken en beleven. Voor een vast bedrag van 17 euro per maand word je lid en kun je onbeperkt naar geselecteerde concerten, voorstellingen, films en exposities in 12 aangesloten steden in heel Nederland. Het startschot voor de Utrechtse campagne werd op 11 januari om 17.00 uur in poppodium EKKO gegeven. Het doel: 1500 cultuuroptimisten vinden die zich voor 23 februari aansloten bij We Are Public in Utrecht, zodat het platform op 1 maart officieel van start kan. Lees hier meer over de opdracht.

Waarom is dit je favoriete project?

Meer mensen kennis laten maken met alles wat de culturele sector te bieden heeft, dat vind ik tof en belangrijk. We Are Public maakt zich hier ook hard voor door het aanbieden van hun cultuurpas en een geweldig aanbod bij veel instellingen. Ik miste zoiets in onze stad Utrecht. Toen Floor en ik hoorden van hun uitbreidingsplannen wist ik dan ook direct: hier moet ik bij zijn! Dat ik als campagneleider een bijdrage heb kunnen leveren aan de lancering van We Are Public in Utrecht (en regio Utrecht door de uitbreiding in Amersfoort) vind ik fantastisch.

Wat heeft Buro Dertig toegevoegd aan We Are Public?

We Are Public had al 10 keer campagne gevoerd in verschillende steden. Maar hoe maak je een algemene campagne specifiek voor een stad als Utrecht? We hebben de 35 verschillende culturele partners in de stad, zoals SSBU, TivoliVredenburg, Theater Kikker en Louis Hartloper Complex, ingezet als promotie. Zij kunnen als geen ander vertellen waarom zij partner zijn van We Are Public en waarom het culturele lidmaatschap naar Utrecht moet komen.

Daarnaast hebben we het gezicht achter de campagne laten zien: wie zijn de mensen die achter de schermen hard werken aan de campagne, wie zijn de ambassadeurs, de vrijwilligers en bovendien welke mensen gebruiken de pas in Utrecht? Als laatste hebben we drie Utrechtse Instagrammers op cultureel avontuur gestuurd met de We Are Public pas en verslag laten doen via socials. Vlak voor de deadline is zijn er ruim 1600 nieuwe leden in Utrecht gevonden die We Are Public ondersteunen. Hoera!

Deze video maakten we samen met Thomas Endeman:

Favoriet van Lisa: Thirty Shots

Thirty Shots zijn bijeenkomsten die wij als Buro samen met cultuurvloggers My Daily Shot of Culture organiseren. Tijdens deze bijeenkomsten delen wij kennis over influencer marketing in de culturele sector samen en nodigen andere experts uit om hierover te vertellen. 26 november was alweer de vierde editie van Thirty Shots; dit keer stond influencer marketing in de podiumkunsten centraal.

Waarom is dit je favoriete project?

Ik vind het fascinerend om te zien hoe Buro Dertig de evenementen van begin tot eind bedenkt en opzet, samen met My Daily Shot of Culture. Na alle voorbereidingen vond ik het gaaf hoe alles op de dag zelf bij elkaar komt en was ik onder de indruk hoe enthousiast iedereen aan het einde van de middag stond na te praten over alle kennis en praktijkvoorbeelden.

Onze Malou presenteert Thirty Shots #4 in het Huis Utrecht

 

 Favoriet van Roos: nieuwe rubriek Buro Dertig Borrelt


Dit najaar was het tijd voor een nieuwe rubriek voor onze blogs: Buro Dertig Borrelt. Wij gaan borrelen met mensen uit de creatieve en culturele sector. Omdat we ervan overtuigd zijn dat meer mensen kennis zouden moeten maken met de inspirerende verhalen, projecten en kunstwerken die daar opborrelen. Wij zorgen voor de borrel en happen, wij gaan naar de creatieveling(en) toe én wij nemen ons vriendenboekje mee. Daarin verzamelen we de Vrienden van Buro Dertig. Lees hier een van de blogs.

Waarom is dit je favoriete project? 

Ik vind het leuk om aan de buitenwereld te laten zien wat voor moois we op ons Buro doen. Naast de lopende projecten zijn dat activiteiten die we zelf ondernemen om inspirerende mensen uit de culturele sector te spreken en interessante plekken te bezoeken. Het leukste vind ik dat er bij Buro Dertig ruimte is om deze ideeën, samen met Calvin, te bedenken én uit te voeren – van borrel tot blog. Het vriendenboek blijkt een fijne manier om een gesprek te voeren. Van favoriete musea tot een ideale dag en van kinderdromen tot het leukste/stomste aan werk; de vragen maken het mogelijk om uiteenlopende onderwerpen aan te snijden. En geoorloofd borrelen tijdens werk, wie wil dat nou niet? ;)

En wie mogen er volgend jaar in jullie vriendenboek schrijven?

Omdat we ons op ons buro, naast projecten op het gebied van kunst en cultuur, ook bezighouden met de organisatie en communicatie van maatschappelijke organisaties, gaan we in 2020 ook op de borrel bij mensen die interessant werk verrichten op maatschappelijk vlak. Dr. Sibe Doosje, die positieve psychologie en in het bijzonder humor onderzoekt is een van de mensen die met gelpennen in ons vriendenboek zal schrijven. Ik ben benieuwd!

 

Met vriendenboek en borrel op pad!

 

Wat een verzameling mooie projecten. Daar zijn we best trots op!