Thirty Shots #3

Thirty Shots #3: Cultuur influencer marketing bijeenkomst

Bijna een jaar geleden sloegen wij – Buro Dertig – de handen ineen met My Daily Shot of Culture! Samen organiseren we onder de noemer Thirty Shots bijeenkomsten voor de culturele sector om meer te weten te komen over (influencer) marketing en hoe je influencers het beste kan inzetten voor jouw organisatie. Waarom we dit zijn gaan doen? Omdat we zagen dat influencer marketing aan het opkomen was in de culturele sector en we daar graag op in wilden spelen. Maar hoe pak je zoiets aan en hoe kun je het beste met influencers samen werken? Tijd om hier met elkaar in te duiken! 

 

Inmiddels hebben we al twee van deze bijeenkomsten georganiseerd en zijn we nu druk bezig met de organisatie van Thirty Shots #3 ‘Hoe ontwikkel je als culturele instelling een effectieve influencer marketingstrategie?’. Natuurlijk is het goed om te weten waar we vandaan komen en hoe de derde sessie een logisch gevolg is van de eerste twee.  

Thirty Shots #1 

Tijdens de allereerste bijeenkomst – Thirty Shots #1 – bogen we ons over de vraag waarom én hoe je influencers kan inzetten in de culturele sector. Wat kunnen influencers betekenen voor jouw museum, instelling, theatergezelschap of festival? Waar begin je? En wat levert het op? 

De middag werd gestart met een interactieve sessie om meer te weten te komen over elkaar en influencer marketing. Er kwamen influencers aan het woord en verschillende culturele partners vertelden hoe zij influencers hebben ingezet en wat zij hiervan hebben geleerd. Sprekers van Thirty Shots #1 waren: Flor Linckens (GaleriereporterNordic Days), Loes Wijnstekers (Amsterdam Art) en Jordy den Haan (Museumnacht). 

Learnings

Enkele belangrijke learnings van Thirty Shots #1 waren:  

  • Onderschat het werk van een influencer niet: het maken van een artikel met foto’s kost in totaal ongeveer 10 uur werk 
  • Kijk niet alleen naar het bereik, maar ook de betrokkenheid (engagement) van je volgers. Vuistregel: aantal reacties + likes / aantal volgers x 100. Ga interactie aan met de reacties en influencers, zodat je een netwerk opbouwt 
  • Durf te experimenteren, wees niet bang om samenwerkingen aan te gaan met influencers die verder van jouw branche afliggen  

Wil je alle learnings van deze eerste bijeenkomst weten? Klik dan hier 

 

Thirty Shots #1 influencer marketing
Thirty Shots #1

 

Thirty Shots #2

Thirty Shots #2 organiseerde Thirty Shots samen met Cultuurmarketing. Deze inspiratiemiddag ging over influencer marketing in de kunst- en cultuursector. Steeds meer kunst- en cultuurinstellingen zetten influencers in en voor sommige instellingen blijkt het dé manier te zijn om nieuwe doelgroepen te trekken. Anderen experimenteren op kleine schaal met micro-influencers om nieuwe publieksgroepen bekend te maken met cultureel aanbod. 

Tijdens deze middag werden de aanwezigen eerst geïntroduceerd aan influencer marketing, waarna er een panelgesprek volgde met influencers zelf en verschillende praktijkcases – CJP, Eindhoven 365 en Museum Boijmans van Beuningen – als voorbeeld.

Learnings

De drie belangrijkste learnings van Thirty Shots #2 waren:  

  1. Ga voor micro-influencers die je verhaal goed kunnen overbrengen bij de juiste doelgroep in plaats van influencers met heel veel volgers
  2. Zoek influencers die perfect bij je passen
  3. Zie influencer marketing als een samenwerking in plaats van een ‘uithangbord’ voor reclame 

 

Thirty Shots #2 influencer marketing
Thirty Shots #2


Thirty
 Shots #3

We zijnna de eerste bijeenkomstinmiddels een jaar verderInfluencer marketing wordt steeds vaker ingezet in de culturele sector. Veel instellingen organiseren empty meets en de cultuurinfluencers zijn inmiddels bekende gezichten geworden. Maar hoe ga je hiermee verder en maak je het echt onderdeel van je marketingstrategie?

Op donderdag 9 mei van 09.30 uur tot 14.00 uur organiseren we ‘Na de empty meet: op naar een structurele influencer marketingstrategie‘ in Cinetol, Amsterdam. 

Sprekers

Tijdens Thirty Shots #3 hebben we meerdere sprekers die in cases hun eigen ervaringen op het gebied van influencer marketing delen of hierover een inspiratie talk geven.

 

Dainahara Polonia

Dainahara – oprichter van online magazine Explore Utrecht – deelt in een case haar ervaringen en geeft tips & tricks over hoe jij al organisator de content van influencers en bloggers slim kan inzetten via je eigen kanalen. Zo haal je meer uit je samenwerking en wordt de content optimaal benut!

Check hier het Instagram account van Explore Utrecht.

Thirty Shots #3 Explore Utrecht
Dainahara van Explore Utrecht

 

Lotte Sturkenboom

Lotte Sturkenboom – Content Manager bij ‘Stichting De Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam’ – komt haar ervaringen met het organiseren van Instameets voor verschillende musea en tentoonstellingen met ons delen.

In deze inspiratie sessie leert ze je: waar moet je rekening mee houden bij het organiseren van Instameets en hoe je de juiste Instagrammers vindt die passen bij jouw instelling! Oftewel, handige tips & tricks voor het organiserne van een succesvolle Instameet!

 

Thirty Shots #3
Lotte van ‘Stichting De Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam’
Saskia du Bois

Als communicatie en marketing specialist bij het Stedelijk Museum Amsterdam én freelance (copy)writer, weet Saskia alle ins en outs van de influencer marketingstrategieën van het museum.

Tijdens Thirty Shots #3 deelt ze de ervaringen van Stedelijk Museum Amsterdam met influencer marketing. Hoe zijn zij begonnen? En wat zijn de valkuilen? En nog belangrijker: wat kun je daar van leren?

Thirty Shots #3
Saskia van Stedelijk Museum Amsterdam

 

My Daily Shot of Culture

My Daily Shot of Culture deelt tijdens de bijeenkomst content ideeën. Stel: je beheert de social media kanalen voor een organisatie die maar één of een paar keer per jaar een piekmoment heeft. Hoe zorg je er dan voor dat je content ook de rest van het jaar interessant en relevant blijft? Tijdens Thirty Shots #3 geven Jip en Femke van My Daily Shot of Culture uitgebreid antwoord op deze vraag tijdens hun case over content creatie!

 

Thirty Shots #3
My Daily Shot of Culture tijdens Thirty Shots #2

 

Buro Dertig

Wij gaan je meer vertellen over hoe je influencer marketing onderdeel maakt van je marketing strategie. Instagrammers, YouTube’ers of bloggers worden steeds vaker uitgenodigd voor de opening van kunstbeurzen, concerten, voorstellingen of exposities. Hierover schreven wij aan het begin van het jaar al een artikel, met daarin de belangrijkste learnings over influencers in de culturele sector.

Met de ervaring die we afgelopen jaar hebben opgedaan kunnen we meer vertellen over alle ins en outs van het inzetten van influencers en gaan we verder in op hoe je deze influencers onderdeel kunt maken van je marketing strategie.

 

Thirty Shots #3
Malou tijdens Thirty Shots #2

 

Locatie

Dat we voor Cinetol hebben gekozen als locatie is niet zo gek. Deze creatieve broedplaats vol creatievelingen is natuurlijk de ideale locatie voor een inspirerende expertsessie! Dat niet alleen; de locatie is ook nog eens erg gemakkelijk te bereiken! Het adres van Cinetol is Tolstraat 182 in Amsterdam. Vanaf de treinstations Amsterdam Centraal of Amsterdam RAI reis je met tramlijn 4 naar de halte Lutmastraat. Dan is het nog enkele minuten lopen naar Cinetol. Vanaf station Amsterdam Amstel kun je in 20 minuten naar de locatie toelopen of huur een OV-fiets en fiets binnen 10 minuutjes naar Cinetol.

Kom je met de auto? Dan kun je dichtbij Cinetol parkeren, maar wel voor erg hoge tarieven. Goedkoper en sneller zijn de diverse P+R-opties aan de rand van Amsterdam.  Vanaf P+R RAI reis je snel naar Lutmastraat met de directe verbinding van tramlijn 4. Parkeren kost je dan ongeveer 8 euro (voor max. 24 uur). 

Learnings 

Thirty Shots #3 is een expertsessie voor cultuurmarketeers en professionals uit het culturele veld die meer willen weten over ‘the newest kid on the marketing block’.  Tijdens deze bijeenkomst leer je:
 

  • De belangrijkste ontwikkelingen rondom influencer marketing 
  • Waarom je eigenlijk niet meer om influencer marketing heen kunt (en hoe je je baas hiervan ook kunt overtuigen) 
  • Wat je nog meer kunt doen met influencers naast een eenmalig event 
  • Hoe je influencer marketingonderdeel maakt van je marketingstrategie 
  • Hoe je zorgt voor authentieke content van influencers die bij je organisatie passen en hoe je deze vervolgens zelf in kunt zetten 

Tickets

Wil jij graag verder aan de slag met influencer marketing maar weet je niet goed hoe? Kom dan op donderdag 9 mei van 09.30 uur tot 14.30 uur naar Thirty Shots #3, in Cinetol Amsterdam! 

 

Ben jij erbij? Koop je tickets hier!