fbpx

Waarom wij blij worden van maatschappelijke projecten

Wist je dat we naast culturele projecten ook veel maatschappelijke projecten doen? En zit daar eigenlijk wel een verschil in? Kunst, cultuur en maatschappij liggen namelijk dichter bij elkaar dan je denkt. Wij worden in ieder geval erg blij van maatschappelijke projecten! En we leggen je graag uit waarom. Daarbij onderscheiden we drie belangrijke ingrediënten voor onze blijdschap. De verschillende elementen zijn natuurlijk ontzettend met elkaar vervlochten, maar dit wordt ook zeker geen wetenschappelijke analyse. Het is tijd voor een lofzang.

Impact

Iets wat toch altijd erg hoog prijkt op diverse wenslijstjes, zeker op die van onze generatie: impact willen hebben. En dan hebben we het natuurlijk over positieve impact. Werk doen dat ergens toe bijdraagt. Werk dat zorgt voor voldoening en inspiratie. Toewerken naar een mooiere wereld. Check, check en dubbelcheck! En of het dan gaat om een wervingscampagne voor vrijwilligers, de communicatie rond de wijk van de toekomst of het organiseren van een congres over het stoppen van kinderarbeid; ons steentje kunnen bijdragen zorgt voor blije gezichten bij Buro Dertig.

Verweven in ons dagelijks leven

Door middel van maatschappelijke projecten houden we ons vaak bezig met zaken die geworteld zijn in onze samenleving. Dat klinkt veel zwaarder dan bedoeld. Laten we kunst en cultuur als voorbeeld nemen. Wat ons betreft ontzettend belangrijk en het speelt in meer of mindere mate een rol in vrijwel alle mensenlevens. Men luistert met veel plezier naar muziek, leest aandachtig een boek of kijkt vol verwondering naar een kunstwerk. Het is voor veel mensen onderdeel van het dagelijkse bestaan. Kortgezegd mogen we dus bij ieder project weer onze bijdrage leveren aan thema’s die voor vrijwel iedereen herkenbaar zijn en verweven zitten in ons dagelijks leven. En dat geeft ontzettend veel voldoening.

Algemeen belang

Tot slot zijn wij ervan overtuigd dat maatschappelijke projecten in het algemene belang van de samenleving zijn. Een project heeft dus niet alleen positieve impact op een enkel bedrijf of persoon, maar heeft een bredere maatschappelijke betekenis. Een wervingscampagne voor vrijwilligers zorgt er bijvoorbeeld niet alleen voor dat meer mensen vrijwilliger worden en daarin zingeving vinden. De campagne levert ook een positieve bijdrage aan de samenleving als geheel. Kinderen met een taalachterstand krijgen extra aandacht door vrijwillige voorlezers. Senioren doen met veel plezier mee aan een door vrijwilligers georganiseerde spelletjesmiddag. Zo verspreid de impact van één maatschappelijk project zich langzaam als een positieve olievlek, waarbij de maatschappij de vruchten plukt.

Je merkt het al. Maatschappelijke projecten geven ons veel energie. Ben je nu onwijs benieuwd naar onze projecten? Een selectie van onze opdrachten vind je hier!