We krijgen regelmatig de vraag: “Hoe weet je nou of je met een echte of met een fake influencer te maken hebt?”. Eerder schreven we over de belangrijkste leerpunten binnen Influencer marketing. Het moraal van het verhaal: een goede influencer bouwt op de eerste plaats een community op, en gaat pas op de tweede plaats voor een hoger aantal volgers. Ga dus liever voor een kleinere influencer met een kwalitatief bereik, dan voor een grotere influencer die vooral voor een zo hoog mogelijk aantal volgers lijkt te gaan.

 

Veel influencers willen een zo groot mogelijk bereik, maar laten zich daardoor soms verleiden tot het kopen van volgers, likes en reacties. Gebeurd dit te vaak, dan lijkt het bereik in cijfers weliswaar groter, maar de betrokkenheid en de relevantie van het totaalbereik juist lager. Het herkennen van een account waarbij volgers, likes en reacties zijn gekocht is – ook voor ons – vaak lastig, maar met je eigen gut feeling en een kleine tijdsinvestering kom je al heel ver.

 

In onze sector, de culturele sector, komen fake influencers en gekochte volgers overigens niet zo heel vaak voor. Instagram accounts over cultuur zijn veel minder groot dan bijvoorbeeld in de fashionindustrie. Ook wijzelf werken vaak samen met micro-influencers met hooguit een paar duizend volgers.

 

1. Vraag statistieken op

Binnen een paar minuten heb je een heel legio aan volgers gekocht via websites die je een ‘succesvol’ Instagram account beloven. De verleiding is groot, een paar honderd volgers kan nét het verschil maken tussen een beginnend en een -ogenschijnlijk- succesvol account. De verleiding is groot, maar het resultaat is wel direct zichtbaar. Wanneer je in een korte tijd duizend volgers rijker bent zal je namelijk ook een plotselinge stijging je je statistieken zien. Vraag de influencer daarom om statistieken.

 

Een kleine verdieping: wanneer je je Instagram account hebt opgegeven als bedrijfsaccount kun je via de knop statistieken (op je eigen pagina, rechtsboven) onder andere zien wat je doelgroep is, op welke dagen de meeste interacties plaatvinden en welke berichten het grootste bereik hebben.

 

Het nadeel aan statistieken op Instagram is dat je niet heel ver terug kunt kijken, dus houd er rekening mee dat de statistieken een momentopname laten zien. Houd daarom de influencer die je op het oog hebt ook zelf een periode goed in de gaten. Vraag ook de statistieken van de posts zelf op, hier kun je onder andere zien wat het aantal weergaven en de betrokkenheid per bericht is geweest.

 

2. Duik in hun volgers

Volgers kopen doe je eigenlijk alleen voor het getal, verder heb je er eigenlijk vrij weinig aan. De gekochte volgers zijn namelijk nep-accounts. Deze nep-accounts lijken vaak uit landen te komen als Saoedi Arabië, Turkije, India en Iran en hebben meestal gekke namen met vaak veel cijfers, ontbrekende profielfoto’s of foto’s met gekke Snapchat-achtige filters, weinig of geen volgers, een gekke volg-volgers ratio (ze volgen zelf bijvoorbeeld 8000 mensen terwijl ze zelf maar 250 volgers hebben). Elk openbaar account heeft wel een aantal gekke volgers, maar zie je dat een influencer buitensporig veel gekke volgers heeft? Dan is de kans aanwezig dat deze gekocht zijn.

 

3. Veel volgers, maar weinig likes en reacties per bericht

Hoe meer likes en reacties per volger, hoe hoger je engagement rate, ofwel: betrokkenheid. Voor een succesvol Instagram account wil je dat je volgers zo betrokken mogelijk zijn. Neppe volgers zorgen wel voor een hoger volgeraantal, maar omdat deze accounts vaak niet liken of reageren, gaat de gemiddelde betrokkenheid juist omlaag.

Er zijn een aantal manieren om de engagement rate uit te rekenen. Je kunt het zelf uitrekenen en je kunt het online laten berekenen, maar houd er rekening mee dat verschillende websites verschillende berekeningen hanteren. Je komt ook al een heel eind met goed kijken; heeft iemand 4000 volgers en maar 60 likes op een post, dan weet je al dat de betrokkenheid van de volgers heel laag is.

 

4. Ook likes, reacties en story views zijn te koop

Voor een schamele 4 euro koop je duizend views voor je Instagram story en voor slechts 3 euro koop je duizend likes voor je berichten en kun je ook nog eens aangeven over hoeveel verschillende posts die likes verspreid moeten worden. Tijd voor een verdieping van het onderzoek: duik niet alleen in de volgers, maar onderzoek ook de accounts die de posts van de influencer hebben geliked en hierop hebben gereageerd. Let hierbij op gekke accounts en irrelevante accounts, en vergelijk de likes van oudere posts met de likes van recentere posts; bij een plotselinge stijging in gemiddeld aantal likes per bericht zouden je alarmbellen moeten gaan rinkelen.

 

De authenticiteit van de views op een Instagram story is iets minder makkelijk te achterhalen, maar ook hier zijn trucs voor. Wanneer je ervoor kiest om een influencer stories te laten maken is het aan te raden om altijd de screenshots van de story, statistieken en de lijst met accounts (die de story hebben bekeken) op te vragen. Wil je het nog beter aanpakken, vraag dan ook om screenshots van eerdere stories als vergelijkingsmateriaal. Een kleine side note: de kans bestaat dat de influencer eerder ook al Instagram story views heeft gekocht, de resultaten uit deze vergelijking zijn dus niet altijd zaligmakend. Check daarom ook goed wie de story allemaal hebben bekeken: zijn dit voornamelijk authentiek overkomende accounts die de influencer al langer volgen? Dan is de kans groter dat de influencer geen views heeft gekocht.

 

5. Houd rekening met volgbots

Het komt tegenwoordig al iets minder vaak voor, maar bestaat nog steeds: apps waar je kunt instellen dat jouw account automatisch allerlei accounts volgt en reacties plaatst, in de hoop dat mensen dit zien en je terug gaan volgen. Kijk daarom ook wie de influencer zelf allemaal volgt. Zijn dit overdreven veel en irrelevante accounts? Houd dan rekening met een volgbot. Instagram treedt overigens hard op tegen mensen die op deze manier meer volgers proberen te krijgen: wanneer Instragram het vermoeden krijgt dat een account veel spamt, wordt deze geblokkeerd of onzichtbaar gemaakt.

 

6. Meer engagement door comment pods

Er bestaan Facebookgroepen en zelfs WhatsApp groepen waarin influencers de links naar hun accounts delen, elkaar gaan volgen en binnen het eerste uur berichten liken en reageren om zo beter mee te komen in het algoritme van Instagram. Deze groepjes worden ook wel comment pods genoemd. Op deze manier krijgen ze indrukwekkendere statistieken zonder dat hun account wordt vertroebeld door neppe accounts. Zie je dat een groot deel van de volgers, likes en reacties van andere influencers afkomstig zijn, dan kan het zijn dat deze persoon een oproepje heeft geplaatst. Pas hierbij echter wel op in je oordeel: deze groepen zijn niet per definitie slecht, er bestaan ook veel kleinere comment pods waarin influencers zitten die binnen dezelfde doelgroepen vallen. Bovendien, influencers volgen elkaar wel vaker en soms ontstaan er zelfs interessante samenwerkingen uit. Als het om veel en irrelevante accounts gaat is het handig om stil te staan bij de intenties van deze accounts: zijn ze echt betrokken, of is het alleen een manier om meer volgers te krijgen?

 

7. Hashtags als #like4like en #follow4follow

Vergeet niet naar de hashtags te kijken. Zie je veel hashtags irrelevante als #like4like en #follow4follow, dan is de kans groot dat deze influencer niet uit is op het opbouwen van een community, maar gewoon zoveel mogelijk volgers en likes wil hebben.

 

8. Tot slot: laat je helpen door online tools

Als extra check kan een online tool als socialblade.com heel handig zijn. Voer de gebruikersnaam in van het account dat je wil checken en de site laat vervolgens een aantal hele handige statistieken zien, van engagement rate tot grafieken waarin je de dagelijkse stijging in volgers kunt inzien. Een andere hele handige tool is deze Fake Follower Check. Op deze site kun je laten berekenen hoe groot de ratio onechte/echte volgers is bij Instagram accounts met meer dan duizend volgers.

 

 

Hulp nodig of wil je meer informatie over influencer marketing? Neem dan contact met ons op via info@burodertig.nl.

 

Door: Nikki van Duuren