fbpx

3 redenen en 7 tips om te bloggen als bedrijf

Schrijven jullie zakelijke blogs vanuit je organisatie? Zoals je misschien wel weet bloggen wij graag, heel graag zelfs. Het liefst vier keer per maand een uitgebreide blog: van een verslag van onze museumbezoeken tot het maken van betere foto’s. En van inspirerende verhalen die we opdoen tijdens Buro Dertig Borrelt tot tips om je social media content te verbeteren. Naast dat bloggen leuk is – omdat we hier op kantoor allemaal van schrijven houden – zijn er nog meer redenen om regelmatig content te plaatsen op je website. In deze blog 3 redenen waarom je als bedrijf zou bloggen en 7 tips om zelf aan de slag te gaan.

 

 

Waarom zou je bloggen als bedrijf?

1. Blogs zorgen voor meer traffic naar je website

Hoe meer blogs publiceert, hoe meer verkeer jouw website bereikt. Een deel van de lezers zal je blog vinden via Google – misschien ben je via die weg bij deze blog terecht gekomen toen je zocht op ‘bloggen als bedrijf’. Een ander deel linkt via je social mediakanalen door naar de website – misschien heb je deze blog gevonden via onze post op Facebook, LinkedIn of Instagram. Hoe bezoekers ook bij je blog en daarmee op je website komen, het is een goede manier om het verkeer naar je website te boosten. En daarmee je naamsbekendheid te vergroten.

 

2. Met blogs kun je klanten aan je binden

Door regelmatig te bloggen kun je klanten aan je binden. Als je vaak interessante artikelen schrijft, komen lezers bij je terug. Denk vanuit de doelgroep: wat voor vragen hebben zij? Aan welke kennis of tips heeft jouw doelgroep behoefte? Wij krijgen bijvoorbeeld vaak vragen over influencer marketing in de culturele sector: hoe werkt dat? En hoe kan ik dit in mijn eigen organisatie inzetten? Naast het geven van workshops en lezingen, bijvoorbeeld tijdens Thirty Shots, zijn blogs (zoals deze) voor ons een fijne manier om regelmatig onze kennis over influencer marketing te delen en daarmee antwoord te geven op jullie vragen. En van lezers krijgen we dan weer te horen dat mensen regelmatig onze blogpagina bezoeken om te kijken welke nieuwe blog we hebben gepubliceerd.

 

3. Blogs zijn een mooi middel om je kennis te tonen

In blogs kun je laten zien dat jij de expert bent. Welke kennis komt er kijken bij de projecten die je uitvoert? Welke ontwikkelingen spelen er in jouw veld? In een blog kun je dieper ingaan op thema’s die aansluiten bij jouw bedrijf en laten zien dat je op de hoogte bent van trends. Hierdoor gaat het publiek je vertrouwen, wat mogelijk tot nieuwe opdrachten leidt. Wat sommigen mensen bijvoorbeeld niet weten is dat zowel onze Floor, Malou en Roos een achtergrond in (kunst)geschiedenis hebben. In onze kunsthistorische blogs (zoals deze) laten we onder andere daarom zien waar onze interesse én kennis ligt.

 

 

Hoe haal je het maximale uit je blogs?

Bloggen kost tijd, ja inderdaad. Daarom wil je alles uit al die inspanningen halen. Hoe kan je het succes van jouw blogs verbeteren? Hieronder 7 tips.

 

1. Zoek thema’s die aansluiten bij wat je doet als bedrijf

Al die extra bezoekers op je website zijn natuurlijk fijn. Maar bedenk: wat gaan ze daar doen? En vooral: wat wil jij van je lezers? Vaak zal je je bloglezers bepaalde kennis willen tonen of tips willen geven, zodat zij ervan overtuigd zijn dat jij kunt helpen. Zorg dat de onderwerpen van je blogs aansluiten bij wat je doet, zodat lezers daadwerkelijk iets te zoeken hebben op jouw website. Omdat wij veel klussen doen op het gebied van kunst en cultuur laten wij via onze blogrubriek ‘Buro Dertig Bezoekt’ zien wat we zelf bezoeken op cultureel gebied.

 

2. Verspreid de blog ook via je team

Zorg dat de zakelijke blogs van jouw organisatie niet alleen vanuit het bedrijf worden verspreid, maar zorg dat ook werknemers de blog delen. Persoonlijke berichten doen het altijd toch nét iets beter en je bereikt nog meer mensen. Kijk maar eens naar dit verschil: het bericht vanuit onze Bedrijfspagina leverde 16 likes op, het bericht vanuit Calvin’s eigen profiel 60 likes.

 

3. Neem de tijd en verdeel

Wij willen het liefst elke week een blog publiceren, dus maken daar tijd voor vrij. Aanrader: verdeel de blogs en onderwerpen onder je collega’s. Hierdoor kun je regelmatiger publiceren én het zorgt voor afwisseling in de blogs. Zo bedenkt Calvin graag concepten (zoals de #mickpic) en kan hij goed creatief schrijven (dat zie je in deze ode). Floor houdt jullie graag op de hoogte van trends in het veld (kijk maar). Onze blogfanaat Roos duikt het liefst eerst het archief in en maakt dit vervolgens toegankelijk (zoals haar onderzoek naar de museumpodcast). En onze nieuwe aanwinst Noortje vertelt jullie binnenkort van alles over fotografie.

 

4. Maak gebruik van een contentkalender

Continuïteit is belangrijk. Zorg ervoor dat je regelmatig op bepaalde dagen nieuwe blogs online zet en spreid de thema’s over de maand. Maak hiervoor gebruik van een contentkalender. Daarin plannen wij precies wanneer en waarover we blogs schrijven. In dit artikel op Frankwachting, lees je meer over het inzetten van een contentkalender.

 

5. Oefen, oefen, oefen

Het spreekt misschien voor zich, maar je teksten moeten goed leesbaar zijn. In deze blog geven we vijf tips aan de hand van foute onliners om nog betere content te schrijven. En zoals we daar schrijven: oefenen is belangrijk als het om schrijven gaat. Regelmatig bloggen = oefenen.

 

6. Gebruik eigen afbeeldingen

Zorg dat niet alleen je teksten goed zijn, maar de rest van je blog er ook aantrekkelijk uitziet. Maak bijvoorbeeld gebruik van veel afbeeldingen, het liefst eigen afbeeldingen; dat maakt je blog persoonlijk. In deze blog geven we tips om betere foto’s te maken.

 

7. Verspreid je blog nog verder

Kijk of je nog meer uit je blog kunt halen door deze ook op andere platforms of in andere media te publiceren. Zo schrijven wij onze eigen blogs soms om voor artikelen op Frankwatching. Een blog als deze is als artikel op Frankwatching na een maand al meer dan 4k keer gelezen.

 

Veel plezier met bloggen!

 

Hulp nodig bij het inzetten van blogs in jouw organisatie? Neem contact op met Floor.