fbpx

Influencer marketing: dé manier om jongeren naar het museum te krijgen?

Jongeren en musea, het is niet altijd een makkelijke combinatie. Toch is deze doelgroep de museumbezoeker van de toekomst. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer jongeren naar het museum gaan? Omdat wij bij Buro Dertig veel met influencer marketing werken, kwam het ook in deze context ter sprake: zou influencer marketing dé oplossing zijn om meer jongeren naar het museum te krijgen?

Om een antwoord op deze vraag te vinden heb ik, Pascale, mijn scriptie geschreven over “Hoe influencer marketing ingezet kan worden om jongeren te stimuleren meer kunstmusea te bezoeken?” Deze scriptie is geschreven in het kader van mijn afstuderen aan Fontys Academy for Creative Industries.  Van september 2019 t/m januari 2020 heb ik mij daarom helemaal ondergedompeld in de scriptiewereld en ik ben nu, tijdens het schrijven van deze blog, in spanning aan het afwachten op de uitslag hiervan. 

In deze blog deel ik een aantal bevindingen en geef ik antwoord op veelgestelde vragen over hoe je influencer marketing kunt inzetten om meer jongeren te stimuleren jouw museum te bezoeken.

 

 

Welke influencers/instagrammer kun je het beste inzetten?

Maak gebruik van nano- en micro-influencers (tussen de 1k en 100k volgers) in plaats van influencers met nóg meer volgers. Volgers van deze nano- en micro influencers identificeren zich namelijk gemakkelijker met hen dan met de allergrootste accounts. Daarnaast kunnen er soms hele interessante samenwerkingen ontstaan, wanneer instellingen samenwerken met minder voor de hand liggende influencers, die wél een interessante achterban hebben.

Een goed voorbeeld hiervan is ons influencertraject bij het Spoorwegmuseum: vanuit Buro Dertig organiseren we verschillende influencer bijeenkomsten om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Per event bekijken we welke influencers we in kunnen zetten om het juiste publiek aan te spreken. De ene keer zijn dat cultuurliefhebbers, de andere keer mamabloggers en voor een ander evenement conducteurs of machinisten met een groot bereik. Op deze manier bereiken we een ander publiek via de achterban van de influencers, die door dezelfde interesses mogelijk ook geïnteresseerd zijn in het Spoorwegmuseum. Ditzelfde geldt voor jongeren: door de juiste influencers uit te nodigen, komen jongeren langzamerhand meer in aanraking met musea en wat zij te bieden hebben en worden ze mogelijk getriggerd om het Spoorwegmuseum te bezoeken. Meer over dit influencertraject vind je hier.

 

 

Waarom gaan jongeren over het algemeen nauwelijks naar musea? En hoe los je dat op?

Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar de trends, behoeften en wensen van de doelgroep (jongeren – 18 t/m 27 jaar). Hier kwam een aantal verrassende resultaten uit. Een van de redenen waarom jongeren geen musea bezoeken, is omdat zij zich ongemakkelijk voelen in musea. Dit kan verklaard worden doordat ze de ongeschreven regels niet kennen. Mag ik foto’s maken in een museum? Mag ik hardop praten? Welke route moet ik lopen? Hoelang ‘moet’ ik naar een schilderij kijken? Al deze vragen veroorzaken onzekerheid bij jongeren.

Daarom adviseer ik het volgende: schrijf de ongeschreven regels op om jongeren op hun gemak te stellen en zich thuis te laten voelen in musea. Ik zie de regels bijvoorbeeld voor me bij binnenkomst op een grote muur of op de website van het desbetreffende museum. Denk daarnaast ook eens aan influencers: wat als zij de regels doorgeven aan hun achterban? Influencers kennen hun doelgroep als geen ander en weten de vertaalslag van de regels te maken. Zij kunnen jongeren op Instagram laten zien hoe ze zich ‘moeten’ gedragen in een museum is en dat je er bijvoorbeeld ook lol mag hebben. Zo weten jongeren beter wat er van hen wordt verwacht.

 

 

Zijn empty meets nog relevant?

Misschien is het je opgevallen dat meer en meer musea empty meets organiseren. Volgens cultuurinfluencers worden deze bijeenkomsten steeds massaler en onpersoonlijker. Door de vele uitnodigingen worden ze steeds minder interessant voor de influencer. Probeer de empty meet daarom niet te pas en te onpas in te zetten, maar bedenk heel goed hoe je jouw empty meet speciaal maakt en waar je influencers persoonlijke aandacht kunt geven. Mijn advies? Nodig een gering aantal influencers uit en bedenk hoe zij een jonge doelgroep op een nieuwe manier kunnen aanspreken. Kun je ze op een andere manier naar kunst laten kijken?

Hoe bereik je jongeren?

Uit mijn gesprekken met jongeren blijkt dat zij kunst pas begrijpen als er een herkenbaar element voor hen in zit. Ze hebben vaak weinig kennis over kunst en kennen daardoor niet het achterliggende verhaal van het kunstwerk. Terwijl deze achterliggende verhalen juist interessant zijn voor hen – mits het museum het verhaal (via influencers) in begrijpelijke taal vertelt. Door de verhalen te koppelen aan actuele of maatschappelijke thema’s, krijgen de kunstwerken ook betekenis voor jongeren en kunnen jongeren zich identificeren met het werk of de kunstenaar. Influencers kunnen deze vertaalslag maken door in te spelen op de kennis en interesses van hun doelgroep en de actualiteit. Zo laten influencers zien dat kunstwerken echt niet alleen via onbegrijpelijke tekstbordjes naast kunstwerken uitgelegd kunnen worden.

Dus wil je meer jongeren naar het museum krijgen? Dan is influencer marketing een stap in de goede richting. Mocht je jongeren voor een langere periode willen aantrekken is het daarnaast aan te raden om ongeschreven regels te verduidelijken waardoor jongeren zich minder ongemakkelijk voelen. Succes!

Heeft jouw organisatie hulp nodig op het gebied van influencer marketing in de culturele sector? Wij hebben daar veel ideeën over. Neem contact op met Floor.